حجت الاسلام عباس محسنی

نام کارگاه : انقلاب و جریان روشنفکری

این کارگاه آموزشی جهت پاسخگویی به سوالات استخراج شده از مقالات ذیل برگرفته از  کتاب های  آغازی بر یک پایان و حلزون های خانه به دوش، سید مرتضی آوینی طرح ریزی گردیده است.

عناوین مقالاتی که مورد مباحثه قرار گرفته و سوالات از آنها استخراج گردیده است عبارتند از :

 (کدام عرفان)،( وقتی روشنفکران وارث انقلاب می شوند)،( از مایکل جکسون تا شهرنوش پارسی پور‌) ، (ژورنالیسم حرفه ای)،( آفات غرض ورزی) و(انقلاب اسلامی و اتوپیای غرب زدگان) ، ( کانون کدام نویسندگان)،‌(حلزون های خانه به دوش) ، (روشنفکران و معاصر بودن ) ،( گرداب شیطان) و ( یک هشدار!)

 در این کارگه آموزشی  توسط استاد به سوالات پاسخ داده می شود و در واقع این کارگاه آموزشی می تواند بعنوان راهنمای مطالعه مقالات فوق مورد استفاده قرار گیرد.

کارگاه آموزشی: انقلاب اسلامی و جریان روشنفکری

استاد: حجت الاسلام عباس محسنی

محل برگزاری: شیراز بولوار بعثت ، مرکز شیراز شناسی

تاریخ برگزاری : ۸ تیرماه ۱۳۹۱

مقاله : کتاب حلزون های خانه به دوش

تعداد شرکت کنندگان : ۱۹ نفر

جهت دسترسی به مباحث کامل کارگاه می توانید از لینک های زیر بهره ببرید.

خلاصه مباحث کارگاه :

جامعه بعد از جنگ با یک فضای سراسر شور و هیجان ناشی از اتمام جنگ مواجه بود و اذهان جامعه زیاد متوجه جریانی که در حال شکل گیری بود ، نگردید. سید مرتضی آوینی چون خود جریان روشنفکری را تجربه کرده است و ذات این جریان را خوب می شناسد ، یکی از پیش قراولان جبهه گیری در مقابل این جریان است .

جریانی که آقای آوینی با آن به مقابله پرداخت در درون جامعه روشنفکری خود به چند گروه  تقسیم می شود:

یک گروه از لحاظ سیاسی به روشنفکران لائیک  مشهورند. اینها کسانی هستند که رسما جدایی دین از عرصه های زندگی از جمله سیاست را تبلیغ می کنند و میل به قدرت و حکومت هم دارند.

گروه دیگر از جامعه روشنفکری در حقیقت از بچه های انقلاب هستند که در جریان تاسیس و اداره حکومت ، عرصه های جدیدی در مقابل چشمانشان باز شد که نمی توانستند با مجموعه آموزه های دینی و انقلابی خود با آنها مواجه شوند، لاجرم آنها هم شعارهای روشنفکری سردادند که در عرصه سیاست به این گروه تکنوکرات می‌گویند ، اینها بچه مسلمان هایی بودند که میل به تفکر تکنوکراسی داشتند.

گروه دیگر از جامعه روشنفکری که در حال حاضر هم وجود دارد ، روشنفکران دینی نام دارند.

برای دسترسی کامل به مباحث کارگاه می توانید فایل های صوتی را دانلود نمایید.

همچنین شاید مطالب زیر مورد پسندتان باشد...

افزودن یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 − دو =