سیره و زندگی علما

۱- عنوان کتاب :  قصص العلماقصص العلما میرزا محمد بن سلیمان تنکابنی

نویسنده :  میرزا محمد بن سلیمان تنکابنی

انتشارات : شرکت انتشارات علمی و فرهنگی

سال انتشار : ۱۳۸۶

چکیده و توضیحات :

نويسنده در اين كتاب به شرح حال و آثار حدود ۲۰۰ تن از علما و بزرگان قبل از خود پرداخته است. اين كتاب بارها در ايران به چاپ رسيده است. اين كتاب در احوالات وشخصيت بزرگاني چون خواجه نصير الدين طوسي، شهيد ثاني، شهيد ثالث، علامه حلي و… ميباشد.

         

۲- عنوان کتاب :  علمای بزرگ شیعه از کلینی تا خمینیعلمای بزرگ شیعه از کلینی تا خمینی

نویسنده :  م. جرفادقانی

انتشارات : نشر معارف اسلامی

سال انتشار : ۱۳۸۴

چکیده و توضیحات :

نویسنده در اين به بررسي شرح حال مختصري تمام علماي مطرح شيعه از زماني شيخ كليني تا امام خميني پرداخته و اطلاعات مفيد و قابل استفادهاي ارائه ميكند.

 

         

۳- عنوان کتاب :  سیمای فرزانگانسیمای فرزانگان رضا مختاری

نویسنده :  رضا مختاری

انتشارات : بوستان کتاب

سال انتشار : ۱۳۸۶

چکیده و توضیحات :

اثر حاضر، چنين رسالتي را بر دوش دارد كه در شانزده فصل به آن اهتمام ورزيده والگوهاي رفتاري عالمان و حكيمان و عارفان را در قالب داستان هاي آموزنده و لطيف با بهره مندي از آيات و روايات، آورده است.

         

۴- عنوان کتاب :  سیره اخلاقی علماسیره اخلاقی علما فاطمه عسکری

نویسنده :  فاطمه عسکری

انتشارات : مرکز پژوهش های اسلامی صدا و سیما

سال انتشار : ۱۳۸۶

چکیده و توضیحات :

مختصر از احوال و جنبه هاي زندگي عالمان عابد و صالح است و مي كوشد پاسخي به نياز روزافزون و عطش رهپوياني كه در پي تعالي دين و كمال انساني هستند، ارايه كند.

         

۵- عنوان کتاب :  شهید مطهری مرزبان بیدارشهید مطهری مرزبان بیدار محمد خردمند

نویسنده :  محمد خردمند

انتشارات : چاپ و نشر بین الملل

سال انتشار : ۱۳۸۰

چکیده و توضیحات :

اين كتاب به زندگي شهيد مطهري پرداخته و تلاش و انگيزه در نگارش اين اثر بر اين محور بوده كه با قشر جوان و اهل مطالعه امروز صحبت شود و قلم، اين مخاطبان را درنظر بگيرد. لذا اين زندگينامه خيلي مفصل نيست و روان مي باشد.

         

۶- عنوان کتاب :  یک ساغر از هزار ؛ سیری در عرفان امام خمینی رهیک ساغر از هزار ؛ سیری در عرفان امام خمینی ره

نویسنده :  فاطمه طباطبایی

انتشارات : موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س)؛ موسسه چاپ و نشر عروج

سال انتشار : ۱۳۸۲

چکیده و توضیحات :

اين مجموعه شامل مقالات، سخنراني ها و خاطرات نويسنده است كه با بررسي دقيق جنبه معنوي و عرفاني شخصيت امام خميني، نقش ايشان را در احياي معنوي بشر نشان داده وانديشه ها، افكار و توصيه هاي آن حضرت را مورد تجزيه و تحليل قرار داده است. تمام سعي نويسنده بر اين بوده است تا امام را ازجنبه هاي مختلف عرفاني بيشتر بشناساند.

         

۷- عنوان کتاب :  نهضت روحانیون ایراننهضت روحانیون ایران علی دوانی

نویسنده :  علی دوانی

انتشارات : مرکز اسناد انقلاب اسلامی؛بنیاد فرهنگی امام رضا ع

سال انتشار : ۱۳۷۷

چکیده و توضیحات :

« نهضت روحانيون در ايران » در واقع تاريخ نهضت روحانيت شيعه در ايران است. به ويژه بحث اصلي كتاب شامل دوره مشروطه تا انقلاب اسلامي و تاسيس نظام جمهوري اسلامي ايران است. كه در آن نقش و تاثير روحانيت در تحولات دوران معاصر و نهضت هاي اجتماعي قرن اخير تبيين شده است. اين كتاب در ۹ جلد نگارش يافته است.

در جلد ۱ و ۲ به بررسي نهضت روحانيان ايران از خواجه نصيرالدين طوسي و علامه حلي و نهضت سربداران خراسان تا حركت آيت الله حائري و آيت الله بروجردي می پردازد.

جلد ۳ و ۴ اين كتاب به بررسي نهضت روحانيان ايران از زمان واكنش روحانيت به ماجراي تصويب نامه انجمن هاي ايالتي و ولايتي تا واكنش ايشان به تصويب لايحه كاپيتولاسيون اختصاص دارد.

جلد ۵ و ۶ رويدادهاي مربوط به انقلاب اسلامي و نهضت امام خميني (ره) است كه فرازهايي از مباحث آن بدين قرار است: ماجراي كاپيتولاسيون چه بود؟، تبعيد امام خميني به كشورتركيه و بازتاب آن، هويدا نخست وزير شد، مراسم سالگرد فاجعه مدرسه فيضيه و …

درجلد ۷ و ۸ به بررسي نهضت روحانيان ايران از بازداشت حجت الاسلام رباني شيرازي(آذر ۱۳۵۶ ) تا واكنش روحانيت به كشتار دولت نظامي پهلوي در مشهد (آذر ۱۳۵۷ ) مي پردازد.

در جلد ۹ و ۱۰ به بررسي نهضت روحانيان ايران از آبان ۱۳۵۷ تا پيروزي انقلاب اسلامي ايران و برقراري نظام جمهوري اسلامي ايران (فروردين ۱۳۵۸ ) اختصاص دارد

         

۸- عنوان کتاب :  مدرس مجاهدی شکست ناپذیرمدرس مجاهدی شکست ناپذیر

نویسنده :  عبد العلی باقی

انتشارات : نشر تفکر

سال انتشار : ۱۳۹۱

چکیده و توضیحات :

يكي از قديمي ترين و معتبرترين كتب راجع به شهيد مدرس كه به بيان خاطرات و اقدامات متعدد ايشان در عرصه فرهنگي، اجتماعي و سياسي مي پردازد

         

۹– عنوان کتاب :  پا به پای آفتاب:گفته ها و ناگفته ها از زندگی امام خمینی (س) ۶ جلدی پا به پای آفتاب:گفته ها و ناگفته ها از زندگی امام خمینی (س) 6 جلدی

نویسنده :  امیررضا ستوده، حسین زاده ، شهرام رضا زاده

انتشارات : موسسه نشر پنجره

سال انتشار : ۱۳۸۱

چکیده و توضیحات :

زندگي شخصي امام خميني، قدس سرّه الشريف، به عنوان بزرگترين شخصيت معاصر، مي بايست در تمام ابعادش مورد پژوهش قرار گيرد تا بتوان آنگونه كه بايد از سيرة عملي ايشان الگو گرفت.

مجموعه ۶ جلدي پابه پاي آفتاب توانسته است با جمع آوري خاطراتي ناب از نزديكان امام (س) اثري بسيار مفيد در اين عرصه بر جاي گذارد. اهل بيت و بستگان، اعضاي دفترايشان در قم، نجف، پاريس و تهران، گروه پزشكي و معالج، و همچنين ياران، شاگردان ودوستان ايشان از جمله افرادي اند كه با ايشان ارتباط نزديك داشته اند و توانسته اند لحظات زيبا و شنيده نشده اي را دربارة ايشان بيان كنند كه از تنوع و تازگي بسيار جذابي برخوردارهستند. تنوع افرادي كه خاطرات خويش را بيان مي كنند يكي ديگر از خصوصيات اين كتاب است.

         

۱۰- عنوان کتاب :  شرح اسم (زندگینامه مستند مقام معظم رهبری)شرح اسم (زندگینامه مستند مقام معظم رهبری)

نویسنده :  هدایت الله بهبودی

انتشارات : موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی

سال انتشار : ۱۳۹۱

چکیده و توضیحات :

پژوهش حاضر، شرحي است بر زندگي آيت الله سيدعلي حسيني خامنه اي از تبار و تولد تا سال هاي كودكي و نوجواني؛ و كارنامه اي است مختصر از آغازين كنش هاي سياسي اجتماعي او تا پيروزي انقلاب اسلامي. قطع نظر از نقش و موقعيت استثنائي ايشان پس از پيروزي انقلاب اسلامي، بي ترديد آيت الله خامنه اي يكي از عالمان تأثيرگذار در تبيين وترويج انديشه سياسي اسلام و برآمدن انقلاب اسلامي ايران است. بنابراين، چنين پژوهشي به معناي بازخواني و بازگويي بخشي از تاريخ مبارزات ملت ايران است.

         

۱۱- عنوان کتاب :  شهدای محراب

نویسنده :  سید حسین اسحاقی

انتشارات : دفتر عقل

سال انتشار : ۱۳۸۸

چکیده و توضیحات :

پژوهش حاضر كه در چهار دفتر تدوين يافته، مي كوشد با نگاهي به زندگينامه شهيدان محراب؛ حضرات آيات مدني، دستغيب، صدوقي و اشرفي اصفهاني، ياد آن عزيزان عالم را پاس بدارد. دفتر نخست اين اثر كه « سجاده خونين » نام دارد، ويژه شهادت آيت الله مدني است. « لاله محراب » عنوان دومين دفتر كتاب حاضر است كه به مناسبت شهادت آيت الله دستغيب فراهم شده است. دفتر سوم اين كتاب كه با عنوان « آيت صدق و صفا » آزين بسته شده ويژه شهادت آيت الله صدوقي تهيه شده است. « معراج در محراب » عنوان دفتر چهارم اين مجموعه است كه به زندگاني و شهادت آيت الله اشرفي اصفهاني اختصاص يافته است.

         

۱۲- عنوان کتاب :  بهشتی در زمینبهشتی در زمین حسن ابراهیم زاده

نویسنده :  حسن ابراهیم زاده

انتشارات : کانون اندیشه جوان

سال انتشار : ۱۳۸۸

چکیده و توضیحات :

اين كتاب در شش فصل سامان يافته، كه فصل اول به “فصل شكفتن” و زندگي نامه شهيد بهشتي ميپردازد. در فصل دوم اين اثر “دوران بيداري و تجربه” مورد بحث و بررسي قرار ميگيرد و همدل و همراه، تجربه تلخ، تلاش و تشكيلات و همسر و همسفر از مهم ترين مباحث فصل مذكور مي باشد. فصل سوم كتاب “بهشتي در زمين” با بررسي دوران رويارويي و مبارزه شهيد بهشتي مباحثي همچون بانگ بازگشت، ماه مريدان، آرمان امامت و آئينه انقلاب را مورد واكاوي قرار مي دهد. در فصل چهارم اثر مذكور به “دوران تاسيس انقلاب اسلامي” پرداخته شده است و فصل پنجم نيز “دوران تثبيت انقلاب” را مورد توجه قرار مي دهد. آخرين فصل اين اثر “فصل عروج” نام دارد و عروج عارفانه، بهشت بهشتي و مرد ملت از مباحث مورد بحث در اين فصل مي باشد.

         

۱۳– عنوان کتاب :  اندیشه ماندگاراندیشه ماندگار حسین علی عربی

نویسنده :  حسین علی عربی

انتشارات : زلال کوثر

سال انتشار : ۱۳۸۱

چکیده و توضیحات :

كتاب حاضر گذري بر زندگي و انديشه هاي حكيم فرزانه آيت الله مصباح مي باشد. ايشان در سال ۱۳۱۳ هجرى شمسى در شهر كويرى يزد ديده به جهان گشود. وي مقدمات دروس حوزوي را در يزد گذرانده و در نجف و قم نيز تحصيلات خود را ادامه داد و از محضراساتيدي همچون امام خميني، آية الله بهجت و علامه طباطبايي بهره برد وى در مقابله با رژيم معدوم پهلوى نيز حضورى فعّال داشته و هم اكنون رياست مؤسّسه آموزشى وپژوهشى امام خمينى (رحمه الله) را از جانب مقام معظّم رهبرى برعهده دارد.

         

۱۴- عنوان کتاب :  مجلد خستگی ناپذیر

نویسنده :  آزاده گرامی ، عبدالمجید رحمانیان

انتشارات : پیام آزادگان

سال انتشار : ۱۳۸۶

چکیده و توضیحات :

مجموعه سه جلدي از كتب « آن يار آسماني » ،« حماسه هاي ناگفته » و « مهاجران ملكوت » به ترتيب با عناوين « كتاب اول » ،« كتاب دوم » و « كتاب سوم » در مجلد « خستگي ناپذير » جمع آوري شده است. « خستگي ناپذير » روايتي است به نقل از سيدعلي اكبر ابوترابي كه در زير مجموعه كتاب اول آن، اقدامات سيد در دوران انقلاب اسلامي آورده شده است. « كتاب دوم » نيز شامل حوداث زندگي سيد آزادگان در دوران جنگ و اسارتشان است. داستان هايي از عنايات امامان معصوم «ع » نيز از زبان سيد آزادگان در كتاب سوم اين مجلد گرد آمده است.

         

۱۵- عنوان کتاب :  زندگی سیاسی آیت الله کاشانیزندگی سیاسی آیت الله کاشانی

نویسنده :  مسلم تهوری

انتشارات : بوستان کتاب

سال انتشار : ۱۳۸۷

چکیده و توضیحات :

نوشتار حاضر، با نگاهي كوتاه به زندگي پرتلاش علمي و مبارزات خستگي ناپذير و سياسي آيت الله كاشاني با استعمارگران، به نقش وي در ملي شدن صنعت نفت اشاره دارد و درادامه، خوانندگان را با آرا و نظرات اين روحاني مبارز درباره پيوند دين و سياست، استقلال خواهي و همچنين اتحاد جهان اسلام آشنا مي كند.

         

۱۶- عنوان کتاب :  سیر و سرگذشت امام موسی صدرسیر و سرگذشت امام موسی صدر

نویسنده :  خلیل حمدان(ترجمه :مهدی سرحدی)

انتشارات : موسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر  

سال انتشار : ۱۳۹۰

چکیده و توضیحات :

كتاب « سيره و سرگذشت امام موسي صدر » كه در دو جلد منتشر شده است نگاهي تاريخي  تحليلي به جنبه هاي سياسي و فعاليت هاي اجتماعي زندگي امام موسي صدر در لبنان دارد. جلد اول اين كتاب تاريخ فعاليت هاي امام را از ورود به لبنان تا سال ۱۹۷۴ در بر مي گيرد و در جلد دوم، فاصله سال هاي ۱۹۷۵ تا ۱۹۷۸ يعني سال ربودن امام به دست قذافي را پوشش مي دهد. كتاب روايتي تاريخي دارد و بيانيه هاي و سخنراني هاي كليدي ومهم امام موسي صدر در آن گنجانده شده است. نسخه عربي اين كتاب را با عنوان « السيره و المسيره » هيئت رئيسه جنبش امل تدوين كرده است.

 

         

۱۷- عنوان کتاب :  خاطرات آیت مهدوی کنیخاطرات آیت مهدوی کنی

نویسنده :  غلامرضا خواجه سروی

انتشارات : مرکز اسناد انقلاب اسلامی  

سال انتشار : ۱۳۸۵

چکیده و توضیحات :

عنوان يكي از شاگردان قديمي حضرت امام (ره ) داراي پيشينه مبارزاتي ارزشمندي هستند: مبارزه، زندان، شكنجه، تبعيد، تهديد را بسيار چشيده و كشيده و شنيدهاند. ايشان پس از پيروزي انقلاب اسلامي با ساماندهي كميتههاي انقلاب به فرمان امام به ساماندهي نيروهاي نظامي و به تثبيت نظام مقدس جمهوري اسلامي مشغول شد. مدتي نيز در پست وزارت كشور كابينه شهيد رجايي مشغول خدمت بودند و دوره كوتاهي را نيز مسئوليت نخست وزيري ايران را در سالهاي بحراني ابتداي انقلاب بر عهده داشتند . ليكن ارزشمندترين اقدام ايشان تأسيس دانشگاه امام صادق عليه السلام بود كه در اين عرصه توانسته است نيروهاي متخصص و متعهدي براي خدمت نظام در جمهوري اسلامي پرورش

دهد.

ويژگي هاي شخصيتي و جايگاه گذشته و كنوني آيت الله مهدوي كني يقينا از يك سو به شناخت بسياري از حوادث و وقايع تاريخ انقلاب اسلامي كمك خواهد كرد و از سوي ديگر برگ هاي جديدي در تاريخ شفاهي انقلاب اسلامي خواهد افزود، چرا كه بسياري از خاطرات بازگو شده براي نخستين بار توسط ايشان عنوان شده است.