نهضت اسلامی در آراء آیت الله طالقانی

مروری بر نهضت اسلامی در آرای آیت الله طالقانی

انقلاب اسلامی ایران جهان را تغیر می دهد

مروری بر نهضت اسلامی در آرای آیت الله طالقانی

اکنون در یک مرحله ی حساس تاریخی به سر می بریم که چشم دنیا و نظر ها و مغز ها از شرق و غرب متوجه این نهضت عمیقی است که یک باره در این کشوری که گمان می کردند،همه ی مردمش تسلیم اند و سر به زیر روی داد.استثمار و استعمار داخلی و خارجی،با همه ی فریب هایش،با همه ی قدرت هایش،با همه ی امکاناتش،با همه ی آنچه که استخدام کرده از نیرو های داخل و خارج،هیچ باور نمی کرد که این ملت،این طور این بندها را بگسلد و از خواب غفلت و بی هوشی،بیدار و هوشیار و آگاه بشود.

مساله،مساله ی یک ملت و محدوده ی یک مرز نیست.مساله ای است که سرنوشت خاورمیانه و دنیایی را تغیر خواهد داد.امید است با همت و آگاهی ملت ما این نهضت مثل موجی جلو برود و منطق جدیدی و مکتب نوینی را برای دنیای سر خورده از هر مکتب و از هر نظامی آغاز کند…

ولقد ارسلنا رسلنا با البینات…ما رسولان خودمان را با نیروی بینات،یعنی آن چه مردم را آشنا کند،شناخت دهد و مسایل انسان و زندگی او را تبیین کند،فرستادیم و کتاب و میزان نازل کردیم ….و انزلنا معهم الکتاب و المیزان لیقوم الناس بالقسط…تا اینکه بشر و هر انسانی به خود بیاید و قیام به قسط کند.قیام به قسط برای همه ی انسان ها است.مربوط به یک گروه و یک مرز و مردمی که دارای یک مذهب و آراء و نظریات خاصی باشند،نیست.رسالت انبیا،برای انسان ها است،همه ی انسان ها،همه ی آن هایی که در بندهای گوناگون شرک و جاهلیت گرفتارند.

همه باید قیام به قسط کنند.قسط به این معنا که هر انسانی،با استعدادهای خاص و امکاناتی که دارد،در محل و موقع متناسب و شایسته ی خویش قرار گیرد و حقی را که در این سیاره ی زمین و سفره ی گسترده ی طبیعت و در این گهواره ی آفرینش برایش شناخته شده است،به دست آورد.قسط به این معنا،هم آهنگ با نظام آفرینش است.قسطی که هدف همه ی انبیا بوده…قسطی که اقامه ی آن برفرد فرد کسانی که مومن به این حقیقت اند،واجب شده است.

انبیا از کجا شروع می کنند؟آیا شعار آنان در آغاز قیامشان فقط قسط است؟یا مساله ای برتر هم هست،که ضامن اجرا و تحقیق بخشنده ی قسط است؟و آن مساله چیست؟توحید.توحید در مقابل چه؟در مقابل شرک.شرک زدایی از محیط جوامع بشری.و مهم تر از آن ،شرک زدایی از محیط ذهن و نفسانیات و روحیات انسان ها.از ابراهیم خلیل تا خاتم انبیا،نخستین کارشان این بود که بت ها را از ذهن ها به زدایند.وقتی که بت ها از ذهن و اندیشه ی بشر زدوده شد و توحید خالص جای آن را گرفت،بت های بیرونی هم،همه از میان خواهند رفت.

آیا ما از شرک رها شده ایم؟مساله بت تراشی و بت پرستی تنها مجسمه پرستی و شخص پرستی نیست،مکتب پرستی یک نوع بت است.مال پرستی،شکم پرستی،شهوت پرستی و در سطحی بالاتر،علم پرستی هم اگر حجاب انسان گردد و آتش غرور افزاید،همه نوعی بت اند.علمی که ماورای اندیشه ها و فرمول ها و دریافت هایش را نبیند،بتی است که امروز دنیا به آن گرفتار شده است.دنیای غرب مغرور به اختراعات و اکتشافات است.احزاب مترقی ما گرفتار شرک اند.چون مکتب شان را می پرستند و آماده نیستند که جز در چهار چوبه ی محدود مکتب شان ماورا آن را ببینند،و به واقعیات انسان و زندگی و حیات آشنا بشوند.این ها هم یک نوع بت پرستی است،شرک است.انبیا آمدند تا انسان را از همه ی شرک ها،از همه ی بندها،از همه ی محدودیت ها،از همه ی یک جهت بینی ها،یک بعد بینی ها،آزاد کنند و برگردانند به انسان متعقل و عقل فطری.

امروز این نهضت،این نهضت عظیم که در کشور ما مشاهده می شود نتیجه ی کار افراد،اشخاص و مکاتب نبوده،قهرمان پرستی ها نبوده،حزب ها نبوده،نتیجه ی یک آزادی است برای همه ی مردم.احساس به حقارت،یعنی احساس به شرک زدگی،احساس به بندکشیدگی.این مسیر انبیاست،مبارزه با شرک یعنی آزادگی انسان ها،پس توحید-این اولین و مهم ترین اقدام انبیا-یعنی آزادی بشر و غیر توحید یعنی شرک و کفر.البته شرک مترقی،که عده ای از تحصیل کرده ها و روشنفکران امروزی ما دچار آن می باشند و همین موضوع منشا درگیری و اختلافات در جامعه ی ما شده است.این گروه،حاضر نیستند از دید محدود و شرک آمیز خود به مردم،انسان ها،استعداد ها و انگیزه های این حرکت و این فداکاری ها و این قربانی دادن ها،خارج شوند.این،مساله اصلی انبیا و مساله اصلی ماست.انبیا بالاتر از قسط.بالاتر از مسایل اقتصادی،مساله آزادی بشر را مطرح کرده اند.

این افراد بشر و مکتب ها هستند که با مرید و مراد بازی ها سعی می کنند فکر و اندیشه ی مردم را در بند های محدود خود نگه دارند.قرآن می گوید،خدا را عبادت کنید،تا از بندگی هر بنده ای،هر پدیده ای و هر قدرتی آزاد شوید.اسلام و حکومت اسلامی به دنبال پرورش انسان ها و ساخت چنین جامعه ای است.

 

همچنین شاید مطالب زیر مورد پسندتان باشد...

افزودن یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده − یک =