حجت الاسلام عباس محسنی کارگاه آموزشی: انقلاب اسلامی و سینما

کارگاه آموزشی: انقلاب اسلامی و سینما(۱)

این کارگاه آموزشی جهت پاسخگویی به سوالات استخراج شده از مقالات ذیل از کتاب های  آینه جادو جلد اول و جلد دوم سید مرتضی آوینی طرح ریزی گردیده است.

عناوین مقالاتی که مورد مباحثه قرار گرفته و سوالات از آنها استخراج گردیده است عبارتند از :

 (جذابيت ‌در سينما) ، (مونتاژ به ‌مثابه ‌معماری ‌سينما) ، (آینه ی جادو)، (قاب‌ تصوير و زبان ‌سينما) ، (‌جادوی‌ پنهان ‌و خلسه‌ی نارسيسی‌) ،( ‌زبان، تلويزيون‌ و سينما، و اوقات‌ فراغت‌) ،( ‌رمان، سينما و تلويزيون‌)  از کتاب آینه یجادو جلد اول

 (عالم هیچکاک)  از کتاب آینه جادو جلد دوم

 در این کارگاه آموزشی  توسط استاد به سوالات پاسخ داده می شود و در واقع این کارگاه آموزشی می تواند بعنوان راهنمای مطالعه مقالات فوق مورد استفاده قرار گیرد.

جهت دسترسی به مباحث کامل کارگاه می توانید از لینک های زیر بهره ببرید و فایل صوتی کارگاه را دانلود نمایید .

 

کارگاه آموزشی نسیم حیات : انقلاب اسلامی و سینما (۱)

استاد: حجت الاسلام عباس محسنی

محل برگزاری: مرکز شیراز شناسی

تاریخ برگزاری : ۳۱ مرداد ماه ۱۳۹۲

مقاله : کتاب آینه ی جادو جلد اول

تعداد شرکت کنندگان : ۱۶ نفر

خلاصه مباحث کارگاه :

مقالات سینمایی آقای آوینی از آن جهت قابل اهمیت است که بیشتر به نسبت بین سینما و انقلاب می پردازد و یا چگونگی جریان و سریان پیدا کردن تفکر انقلاب اسلامی در حیطه فیلم و سریال و سینما را مدنظر قرار می دهد، ایشان با اینکه خود کارگردان سینما هستند و سابقه آشنایی با سینما و مباحث نظری سینما را تا حدودی از قبل انقلاب دارند ولی نوع برخوردشان با سینما از نوع کشف است. آقای آوینی برخوردش با سینما از جنس تجربه نفسی است .

از روز اولی که قابلیت سینما کشف شد ، متوجه شدند که این تصویر متحرک دارای اعجاب است و به تدریج دریافتند که این تصاویر قابلیت داستان پردازی نیز دارد و با آن می شود درآمد کسب کرد و در نهایت صنعت سینما با پشتوانه حمایت مالی تماشاچی بوجود آمد.

بر طبق آن چیزی که در تاریخ سینما تجربه شده عموما فیلم هایی موفق است که روی قوای وهم و شهوت و غضب تاکید دارد. از نظر شهید آوینی انسانها به این دلیل به سینما می روند که از وضع موجود غفلت پیدا کنند و یا اینکه به دنبال تماشای آرمان های محقق نشده خود در این عالم هستند و این برای مخاطب لذت بخش است.

اگر غایت انقلاب اسلامی ایجاد تغافل برای بشر نسبت به وضع موجود وموعودش نباشد، بلکه به دنبال ایجاد تذکر برای او باشد، سینما به چه کارش می آید ؟

جهت دسترسی به مباحث کامل کارگاه می توانید از لینک های زیر بهره ببرید و فایل صوتی کارگاه را دانلود نمایید .

همچنین شاید مطالب زیر مورد پسندتان باشد...

افزودن یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 + یازده =