حجت الاسلام عباس محسنی

نام کارگاه : نظام آموزشی ما و تمدن غرب

این کارگاه آموزشی جهت پاسخگویی به سوالات استخراج شده از مقالات ذیل از کتاب توسعه و مبانی تمدن غرب سید مرتضی آوینی طرح ریزی گردیده است.

سوالات مرتبط با مقالات (‌نظام ‌آموزشی ‌و آرمان‌ توسعه ‌یافتگی)،( نظام‌آموزشی‌ غربی، محصول‌ جدایی ‌علم ‌از دین)،( انسان‌ از نسل‌میمون، خرافه‌ای ‌جاهلانه‌) ، (‌تأملی‌ بیشتر در خلقت‌ انسان ‌نخستین‌)،( ‌نوح‌ نبی(ع) و تاریخ‌ تمدن‌) و(‌ترقی ‌یا تکامل؟)‌ در این کارگاه توسط استاد پاسخ داده شد.

کارگاه آموزشی نسیم حیات : نظام آموزشی جدید و مبانی تمدن غرب

استاد: حجت الاسلام عباس محسنی

محل برگزاری: مسجد جامع شهدای شیراز

تاریخ برگزاری : ۱۵ خرداد ماه ۱۳۹۱

مقاله : کتاب توسعه و مبانی تمدن غرب

تعداد شرکت کنندگان : ۳۳ نفر

جهت دانلود فایل های صوتی کارگاه (نظام آموزشی جدید و مبانی تمدن غرب) از لینک  زیر می توانید بهره ببرید.

خلاصه مباحث کارگاه :

شهید آوینی بطور جدی معتقد است وقتی که نگاه غرب به غایت عالم تغییر کرد و به جای نظریه تکامل ، نظریه (تطور انواع) داروین مطرح شد .این نظریه فضایی را پدید آورد که بقیه علوم نیز متاثر از آن در این فضا سیر می کنند .

چرا در حوزه های علمیه ما سالهاست که هندسه ، هیات ، ریاضیات و نجوم تدریس نمی شود ، در حالیکه درگذشته های نه چندان دور این علوم در کنار فقه و اصول و فلسفه به طلاب آموزش داده‌می‌شده است؟ 

این مسئله به فرق بین علوم جدید و علم در تلقی قدیمی اش بر می گردد . در گذشته در حوزه ها ، علوم دینی و علم تجربی توام با هم  ولی در یک نظام فکری در کنار یکدیگر تحصیل و تدریس می شد و دانشمندان ما فقط متخصص فقه و اصول نبودند . ریاضی دان بودند ، هندسه هم می دانستند نجوم و هیات و طب هم می دانستند. بعد از گذشت سالها وقتی که حوزه های علمیه وارد مراوده با غرب شدند مشاهده کردند که رقیبی به میدان آمده که در برخی مسائل مادی بسیار پیشرفته تر از حوزه های علمیه است.

بنابراین به فراست یکسری از علوم را رها کردند و به یک سری دیگر از علوم مثل فلسفه ، تفسیر ، کلام ، فقه ، اصول بهای بیشتری دادند .

برای دسترسی کامل به مباحث کارگاه می توانید فایل های صوتی را دانلود نمایید.

 

همچنین شاید مطالب زیر مورد پسندتان باشد...

افزودن یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 − 12 =