حجت الاسلام علی خاک رنگین کارگاه آموزشی منظومه فکری انقلاب اسلامی

کارگاه آموزشی منظومه فکری انقلاب اسلامی

هشتمین کارگاه از مجموعه کارگاه های آموزشی صبح انقلاب عصر روز چهارشنبه ۱۴ تیرماه ۱۳۹۶ با حضور جمعی از فعالین فرهنگی شهر شیراز به بازخوانی « منظومه فکری انقلاب اسلامی» اختصاص یافت .
در این کارگاه آموزشی که با حضور حجت الاسلام علی خاک رنگین برگزار شد ، مفهوم انقلاب اسلامی از دیدگاه بنیان گذار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) و حضرت آیت الله خامنه ای بازخوانی گردید و استاد پس از ارائه تحلیل خود بر این مفاهیم، « انقلابی گری » را مهمترین کلید واژه در دهه پنجم انقلاب اسلامی دانستند.
و در ادامه با ارائه مدلی شاخص های انقلابیگری را در اندیشه امام و رهبری بازخوانی نمودند.
در ادامه بخش هایی از کارگاه «منظومه فکری انقلاب اسلامی» که به تبیین مدل تحقق انقلاب اسلامی از دیدگاه حضرت امام خمینی (ره) می پردازند ، آورده شده است.
انقلاب و تغییر اجتماعی از مسائل دامنه دار در علوم اجتماعی است. پیروزی انقلاب اسلامی به عنوان یک مورد خاص و خلاف آمد نظریه های جامعه شناسی انقلاب تأثیرات قابل توجهی در این حوزه ی نظری ایجاد کرده است. در این میان امام خمینی(ره) در تحلیل انقلاب اسلامی دیدگاه ی پیش کشیده اند که تفاوت های بنیانی قابل توجهی با نظریه های مدرن انقلاب دارد. این تفاوت ها باعث شده نظریه امام خمینی کمتر مورد توجه باشد و حداکثر در حاشیه ی نظریه های جامعه شناسی انقلاب بازسازی شود.
در نظریه ی انقلاب امام خمینی ضمن تأکید بر تشریح و تبیین انقلاب اجتماعی و عوامل اجتماعی انقلاب، برخلاف نظریه های مدرن جامعه شناسی بر (انقلاب از درون) تأکید می شود. اگر چه سازه ی مفهومی که امام خمینی در تحلیل انقلاب اجتماعی پیش می کشند بر تحلیل و مطالعه ی موردی انقلاب اسلامی ایران متمرکز است اما به نحو عام ظرفیت تبیین یک انقلاب اسلامی و یک انقلاب اجتماعی را دارد.


امام خمینی انقلاب اسلامی را محصول یک فرایند چهار مرحله ای تصویر می کنند. در مرحله ی اول طرح «اسلام انقلابی» و درگیری آن با برداشت های مقدس مآبانه و متجددمآبانه از اسلام مطرح است. این درگیری معرفتی زمینه ساز آگاهی عمومی و شکل گیری یک « انقلاب انسانی » می شود. انقلاب انسانی مفهوم مرکزی و در عین حال پیچیده ی این تحلیل است که در عین داشتن زمینه های عینی اجتماعی به دست غیب الهی و در درون انسان ها انجام می پذیرد.
محصول این انقلاب درونی مولودی نو و غیر قابل پیش بینی است که تحت عنوان انسان انقلابی بازشناخته می شود. انسان انقلابی در تمنای انقلاب اجتماعی به کنش های متمایزی دست می زند که منتهی به شکل گیری انقلاب اسلامی می شود.

کانال اطلاع رسانی دفتر مطالعات فرهنگی تمهید
Telegram.me/tamhid_ir

جهت استفاده بیشتر از مباحث استاد می توانید فایل های صوتی را دانلود نمایید.

جهت مشاهده و دانلود فیلم این کارگاه می توانید به تلوزیون تمهید در آپارات مراجعه نمایید.

 

همچنین شاید مطالب زیر مورد پسندتان باشد...

افزودن یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 3 =