دکتر محمد شجاعی

کارگاه آموزشی انسان و ابدیت(مهدویت)

آخرین جلسه از دوره صبح انقلاب عصر روز چهارشنبه ۲۱ تیرماه در شیراز در حالی برگزار شد که شرکت کنندگان در این دوره ؛ میزبان دکتر محمد شجاعی از تهران بودند و با بحث انسان و ابدیت (مهدویت) حسن ختامی برای دوره آموزشی  و تربیتی صبح انقلاب مهیا گردید.

در این  کارگاه مراسم اختتامیه و تقدیر از برگزیدگان دوره صبح انقلاب نیز برگزار گردید و آقایان کشاورز و حسین زاده و خانم ها پرتو ، جاوید و خلیلی به پاس حضور مداوم و بدون غیبت خود در مجموعه کارگاه های آموزشی صبح انقلاب شایسته دریافت جایزه گردیده و جوایز خود را از استاد شجاعی دریافت نمودند.

دکتر محمد شجاعی در مقدمه مباحث خود به معرفه النفس بعنوان موضوع اصلی دین شناسی اشاره نموده و فرمودند :

پرداختن به بحث مهدویت مانند سایر شاخه های دین یعنی اخلاق و احکام موضوعی انسانی است.

 یعنی با وجود انسان معنا دار می شوند بنا براین اگر کسی بخواهد در هر کدام از شاخه های دین ، چه بخش شریعت و چه بخش طریقت و چه بخش حقیقت ( فقه و اخلاق و عقاید) به معنای واقعی کلمه به معرفت برسد و روابط منطقی و ریاضی هر سه بخش را با هم درک بکند و شهود بکند باید محور این سه دانش و سه دسته معارف را خوب بفهمد .

یعنی اگر انسان خوب فهم نشود؛ ۱۰ یا ۲۰ سال هم وقت بگذارید که دین را بشناسید به معنای حقیقی نمی توانید دین را بشناسید چون نمی دانید براساس چه موضوعی طراحی شده است؛ ممکن است یک نفر سالها در کلام یا اعتقادات کار کند و دکترا هم بگیرد یا در فلسفه کار کند یا در تفسیر کار کند، اما اگر محور اصلی موضوع که انسان هست را نشناخته باشد، اطلاعاتش یک سری تالیفاتی از بیانات دیگران است و روابط منطقی و عمیقی ندارد و تاثیرات سازنده نیز نخواهد داشت. بنابراین باید ابتدا موضوع اصلی که انسان است شناخته شود وگرنه به تاثیری که می خواهید نمی رسید.

انسان شناسی و معرفه النفس موضوع اصلی دین شناسی است .

سپس استاد با طرح یک سوال بحث خود را اینگونه ادامه دادند که

ما نزدیک ۳۸ سال است بیشترین حجم تزریق دین را از طریق رسانه ها ، منابر، حوزه ، دانشگاه ، مساجد و کتاب های درسی بین مردم و در جامعه داریم و هیچ وقت به اندازه امروز؛ مردم به زیارت مشهد و کربلا و حج نمی رفتند  ، چرا با این حجم آموزش دین در جامعه آثار دین داری در جامعه بیشتر نشده است؟

 از تاثیرات دین می توان به شادی و آرامش اشاره کرد چرا پس کسانی که آموزش دین می بینند به آرامش و شادی نرسید اند آیا در این ۴۰ سال آموزش دین، مردم در جامعه شاد تر و آرامتر شده اند ؟

هر چقدر ایمان فرد افزوده بشود عشقش به همه عالم بیشتر می شود و مهربانتر می شود عاطفی تر می شود ؛آیا این اتفاق در جامعه ما افتاده است، چرا این آموزش ها تاثیر خود را نمی گذارد ؟

استاد سپس در پاسخ به این سوال ضمن اشاره به حدیثی از حضرت علی ع فرمودند :

علتش این است که ما از روش آموزش دین که معصوم تعیین کرده است فاصله گرفته ایم وقتی که انسان پشت می کند به حرف معصوم آموزش دین تاثیر خود را از دست می دهد، یعنی دین دیگر نمی تواند تولید شادی و عشق و محبت کند.نمی تواند تولید مودت ،همدلی و محبت کند.در روش درست و تخصصی آموزش دین ابتدا باید انسان درست و دقیق شناخته شود .

امام علی علیه السلام می فرمایند: لا تجهل نفسک فان الجاهل معرفة نفسه جاهل بکل شی ء؛

نسبت به خویشتن خود نادان مباش زیرا کسی که به شناخت خویش نادان است به همه چیز نادان است  

استاد شجاعی سپس به تبیین روابط ریاضی و نمودارهای حرکت انسان در عالم اشاره نمودند و بحث خود را اینگونه ادامه دادند که :

انسان دارای دو ساحت «فطرت» و «طبیعت» یا «خود» و « ناخود» و جدال مداوم این دو در مسیر سعادت و شقاوت است. جهت گیری صحیح قوای پنج گانه انسانی شامل «حس»، «تخیل»، «وهم»، «عقل»، «فوق عقل» ، که سه تای اول کمالات حیوانی، چهارمی فرشته‌ای و پنجمی کمال انسانی است – انسان را در نگاه ایشان- در نهایت به سوی یک تولد سالم به ابدیت سوق می دهد. در این دیدگاه انسان « موجودی از تولد تا بی نهایت » است که در زندگی ابدی خود برسر سفره ی گذشته خود مهمان می شود. این نگاه با تکامل خود به شکل گیری نظریه ی «نسبت»منتهی می شود. این نظریه از حدیث حضرت رسول صلی الله علیه و اله و سلم و روایت مشابه حضرت باقر علیه السلام بدین مضمون است که میفرمایند : «زندگی این دنیا نسبت به زندگی آخرت، مانند زندگی جنین در رحم مادر نسبت به زندگی دنیا است».

بر اساس این نظریه، انسان با توجه به میزان تلاش خود برای رسیدن به کمالات انسانی در این دنیا به یکی از مراتب تولد در جهان آخرت شامل «تولد ناقص»، «بیمار»، «ضعیف»، «سالم» و «سالم قوی» دست می یابد. هدف انسان در این دنیا همانند هدف جنین، چیزی جز تحصیل توان لازم منطبق با شرایط زیستی آخرت نیست .

استاد شجاعی در بخش پایانی مباحث خود در این جلسه ، با اشاره به کلامی از حضرت امام خمینی (ره) مهم ترین وظیفه مسوولین در نظام جمهوری اسلامی را برطرف کردن موانع ظهور حضرت حجت عج دانستند.

معمار کبیر انقلاب اسلامی امام امت (سلام الله علیه) که همه ما تا قیامت و بعد از قیامت مدیون ایشان هستیم، فرمود: «اگر مسئولان جمهوری اسلامی به فکر ایجاد حکومت جهانی امام زمان نباشند، خائن و خطرساز هستند؛ حتی اگر خدمت به مردم کنند».

استاد محمد شجاعی با یاد آوری این سخن امام خمینی ره گفت: حکومت جهانی حضرت مهدی (علیه السلام) و ایجاد دولت کریمه آن حضرت  تحقق نمی یابد، مگر با فعالیتی که مسئولین جمهوری اسلامی در راستای رفع موانع ظهور و رشد فرهنگی جامعه باید انجام  دهند. تلاش نکردن برای برقراری حکومت امام زمان ع و کمک به استمرار غیبت، بزرگترین منکری است که انسان را در زمره ی خائنین به اسلام و امام زمان(علیه السلام) قرار می دهد.

برای دسترسی به سخنرانی کامل استاد می توانید فایل های سخنرانی ایشان را دانلود نمایید.

جهت دسترسی به فیلم کارگاه فوق می توانید به تلوزیون تمهید در آپارات مراجعه نمایید.

همچنین شاید مطالب زیر مورد پسندتان باشد...

افزودن یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 1 =