انقلاب اسلامی و هنر حجت الاسلام عباس محسنی

نام کارگاه : انقلاب اسلامی و هنر

این کارگاه آموزشی جهت پاسخگویی به سوالات استخراج شده از مقالات ذیل از کتاب های  رستاخیز جان و انفطار صورت، سید مرتضی آوینی طرح ریزی گردیده است.

عناوین مقالاتی که مورد مباحثه قرار گرفته و سوالات از آنها استخراج گردیده است عبارتند از :

 (جنگ در آئینه مصفای نقاشی متعهد)،( انفطار صورت)،( آیا تئاتر زنده می ماند؟ ) ، (گرافیک و تحولات تاریخی)،( گرافیک و انقلاب اسلامی) و(زبان گرافیک و سمبل هایش

 در این کارگه آموزشی  توسط استاد به سوالات پاسخ داده می شود و در واقع این کارگاه آموزشی می تواند بعنوان راهنمای مطالعه مقالات فوق مورد استفاده قرار گیرد.

 

کارگاه آموزشی نسیم حیات : انقلاب اسلامی و هنر

استاد: حجت الاسلام عباس محسنی

محل برگزاری: شیراز ،فرهنگسرای هنر شیراز

تاریخ برگزاری : ۲۹ تیرماه ۱۳۹۱

مقاله : کتاب انفطار صورت

تعداد شرکت کنندگان : ۱۶ نفر

جهت دسترسی به مباحث کامل کارگاه می توانید از لینک های زیر بهره ببرید و فایل صوتی کارگاه را دانلود نمایید .

خلاصه مباحث کارگاه :

استاد محسنی سنت شعر و شاعری را در کشورامری بومی برشمردند و از دیدگاه ایشان آن چیزی که انقلاب به خاطر آن انجام شده است با سنت‌های شاعرانه که یک نوع تلقی وحیانی است ، همگام است و امری فطری می باشد.

این استاد حوزه و دانشگاه فطری بودن شعر حافظ را دلیل همراهی مردم با آن پس از گذشت ۷۰۰ سال برشمردند و افزودند: ما در هر مقام و مرتبه‌ای که باشیم به فراخور استعداد و مطالعاتی که داریم بدون واسطه از شعر حافظ فیض می بریم و شعر حافظ در فرهنگ و سنت ما جایگاه خود را دارد و زبانش زبان فطرت است.

حجت الاسلام عباس محسنی در توضیح نظر شهید آوینی در مورد هنر های تجسمی افزودند: شهید آوینی معتقد بود هنرهای تجسمی هرچه به عهدی که شعر با انقلاب دارد نزدیک شوند ، به هنر انقلاب شباهت بیشتری پیدا می کنند و اینکه حضرت امام خمینی (ره) خود یک شاعر است و شعر ایشان هم عین انقلاب است دلیلی بر این مدعاست. در حالیکه ظاهرا در شعر ایشان ازکلمات انقلابی خبری نیست ولی به واقع عالمی که شعر حضرت امام (ره) تصویر می کند با عالمی که در شعر حافظ ارائه می شود ، کاملا یکی است و تفسیری از قرآن است و انقلاب چیزی جز همان تحول انفسی که انسان را به عرش متصل می کند نیست ، انقلاب یعنی بازگشت به معانی قرآن.

 برای دسترسی کامل به مباحث کارگاه می توانید فایل های صوتی را دانلود نمایید.

همچنین شاید مطالب زیر مورد پسندتان باشد...

افزودن یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − سیزده =