دستاوردهای چهل سال استکبارستیزی

دستاوردهای چهل سال استکبارستیزی

سرمقاله : با وجود استکبار و تبعیت از مستکبرین، نه فرزندان مان درست تربیت خواهند شد، نه اقتصادمان شکوفا خواهد شد و نه امنیّت مان تضمین خواهد شد: «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ تُطِيعُوا الَّذِينَ كَفَرُوا يَرُدُّوكُمْ عَلى‏ أَعْقابِكُمْ فَتَنْقَلِبُوا خاسِرِينَ؛ اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد! اگر از كسانى كه كافر شده‏اند اطاعت كنيد، شما را به گذشته‏هايتان بازمى‏گردانند؛ و سرانجام، زيانكار خواهيد شد.» (آل عمران: ۱۴۹)

در آستانه چهل سالگی انقلاب اسلامی در حالیکه این نهال نوپا در بسیاری از زمینه ها به باروری رسیده است و ثمر داده است ، مواجهه با این سوال که دستاورد چهل سال استکبار ستیزی برای انقلاب اسلامی چه بوده است ؟ شاید اذهان بسیاری از باورمندان به انقلاب را نیز درگیر نموده باشد. در ادامه ما در سه محور این دستاوردها را مرور می کنیم و با هم تجربه خواهیم کرد که فهرست کردن این دستاوردها در کنار هم به چه میزان امیدآفرین است و ادامه این راه  را روشن تر و دلچسب تر خواهد کرد.

 

محور اول : دستاورد های انقلاب اسلامی در تحمیل شکست به جبهه استکبار (نظامی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و …)

 

مهمترین و اصلی ترین دستاورد گفتمان ضد استکباری انقلاب اسلامی، شکست هیمنه نظامی، اقتصادی و سیاسی آمریکا در ایران و جهان بود.

اخراج ۵۰ هزار مستشار آمریکایی از ایران در اوایل انقلاب اسلامی، که همه شئون نظامی، امنیتی، اقتصادی و سیاستگذاری کشور را در اختیار داشتند، اولین سیلی انقلاب اسلامی به جبهه استکبار بود.

انقلاب اسلامی، با اخراج ۲۰۰۰ اسرائیلی که در کلیدی ترین مسئولیت های کشور نفوذ داشتند، سفارت اسرائیل را تعطیل و سفارت فلسطین را جایگزین آن کرد؛ و با این کار موج ضد اسرائیلی را در جهان گسترش داد.

تسخیر لانه جاسوسی آمریکا توسط جوانان انقلابی، انقلاب اسلامی را جهانی کرد و بقاء آن را تضمین کرد.

انقلاب اسلامی توانست جبهه استکبار را در همه فتنه های سهمگین از ابتدای انقلاب تا کنون شکست دهد. از فتنه های قومیتی اوایل انقلاب تا فتنه های سیاسی سال های ۷۸ و ۸۸ و ۹۶٫

ناو چند میلیارد دلاری بریچتون آمریکا، با مین های چند صد هزار تومانی ما در خلیج فارس از بین رفت.

قبل از انقلاب، مستشاران جبهه استکبار در ایران دو طرف قرارداد بودند و یک کارمند سفارت آمریکا برای تغییر اعضای کابینه و سایر امور مهم کشور تصمیم گیری می کرد، اما اکنون رئیس جمهور آمریکا باید برای قانع کردن کشورهای زیردست، خود وارد عمل شود.

آمریکا تنها کشوری است که رسماً در حمایت از صدام وارد جنگ با ایران شد، و بخاطر شکستی که خورد، به زدن هواپیمای مسافربری ما روی آورد.

فراگیر شدن گفتمان «استکبارستیزی»، در طول ۴۰ سال گذشته، آمریکا را در میان ملت های جهان هر روز منفورترکرده است. بگونه ای که ملت های جهان که تا قبل از انقلاب، با گل از رئیس جمهور آمریکا استقبال می کردند، امروزه با تظاهرات سراسری و آتش زدن پرچم آمریکا به استقبال رییس جمهور آمریکا می روند و امروزه رئیس جمهور آمریکا، در پایتخت هیچ کشوری جرأت حضور علنی میان مردم را ندارد.

آمریکا به برکت گفتمان استکبارستیزی انقلاب اسلامی، بگونه ای تحقیر شده است که امروزه رییس جمهور آمریکا مجبور می شود، برای کنترل کشور کوچکی همچون کره شمالی، به رییس جمهور این کشور درخواست مذاکره دهد و با او دیدار کند.

پیشرفت های انقلاب به‌گونه ای بود که آمریکا مجبور است همه گزینه هایش را بین بد و بدتر انتخاب کند.

شکست مفتضحانه آمریکا در سوریه، نتیجه پایبندی عملی انقلاب اسلامی به گفتمان استکبارستیزی خود بوده است.

تشکیل گروه‌های مقاومت همچون حماس، جهاد اسلامی، حزب الله، حشد الشعبی، انصار الله در جهان اسلام، محصول فراگیر شدن گفتمان «استکبارستیزی» توسط انقلاب اسلامی است.

پیش از انقلاب، صِرف خبر حرکت ناو آمریکایی، دولت مورد تهدید آمریکا را ساقط می کرد؛ اما اکنون جبهه استکبار، در مقابل اسارت افسرانش در خلیج فارس، جرأت کوچکترین واکنشی ندارند.

گسترش بیداری اسلامی در سراسر جهان و حتی پیروزی جنبش های غیراسلامی، همچون ساقط شدن رژیم آپارتاید آفریقای جنوبی، مرهون گسترش گفتمان ضداستکباری انقلاب اسلامی است.

شعار «استکبارستیزی» بعد از انقلاب، مسأله تمام شده و فراموش شده فلسطین را احیاء و به مسأله اول جهان اسلام تبدیل کرد.

جوانان انقلابی حزب الله لبنان با الهام از شعار «استکبارستیزی» انقلاب اسلامی، لبنان را پس از سال ها، از اشغال اسرائیل آزاد کردند.

انقلاب اسلامی، آمریکا را از چرخه تصمیم گیری درباره فلسطین، سوریه، عراق و… خارج کرد.

بعد از انقلاب، نتیجه تجاوزات آمریکا به هرکشوری، همگی شکست بود.

دستاوردهای گفتمان ضداستکباری انقلاب اسلامی در جهان بگونه ای بود که دولتمردان آمریکایی را مجبور کرد تا برای مهار ملت ها و کشورهای مختلف، بودجه های نجومی صرف نماید؛ بگونه ای که اقتصاد آمریکا اکنون جزء اقتصادهای ورشکسته دنیا با بدهی های سنگین خارجی است.

انقلاب اسلامی مفهوم ابرقدرتی آمریکا را ابطال کرد. چراکه تصمیماتی که اعلام می کند را در عمل نمی تواند پیاده نماید و اراده اش در مسائل جهانی جاری نیست.

 

محور دوم: دستاوردهای گفتمانی انقلاب اسلامی در حوزه استکبارستیزی

 

با تلاش های نظری و عملیِ امامین انقلاب و علی رغم تلاش های چندین ساله جریان غربگرا در کشور، «استکبارستیزی» اکنون یکی از اصلی ترین گفتمان های انقلاب اسلامی در کشور تلقّی می شود.

در طول ۴۰ سال پس از انقلاب اسلامی، همواره بخش مهم و قابل توجهی از سخنان حضرت امام(ره) و رهبر معظم انقلاب، به تبیین نظری، قرآنی و روایی «استکبارستیزی» اختصاص داشته است.

تطبیق عینی مستکبرین امروزی با نماد ها و شخصیت های قرآنی و تاریخی همچون «شیطان»، «فرعون»، «یزید» و…، از تلاش های گفتمانی اختصاصی امامین انقلاب بوده است. 

نماد سازی از «آمریکا» به عنوان مظهر «استکبار» و اطلاق عنوان «شیطان بزرگ» به آمریکا، توسط امامین انقلاب، به ترویج گفتمان استکبارستیزی در کشور کمک شایانی کرد.

علی رغم تلاش های جریان غربگرا برای دشمن سازی های انحرافی، امامین انقلاب اسلامی، ذره ای از معرفی «آمریکا» به عنوان دشمن مستکبر اصلی عدول نکردند.

علی رغم اجازه های مقطعی و مصلحتی رهبرانقلاب به برخی مسئولین برای مذاکره با آمریکا، مفهوم «استکبارستیزی» حتی لحظه ای از سپهر گفتمانی ایشان فروکش نکرد.

برخلاف القاء جریان غربگرا در کشور، رهبرانقلاب حتی مفاهیم جدیدی همچون «نرمش قهرمانانه» را در ذیل مفهوم «استکبارستیزی» تعریف کردند.

اجازه رهبرانقلاب به تجربه شدن «برجام»، کمک شایانی به تثبیت گفتمان «استکبارستیزی» درکشور کرد.

برتری گفتمان استکبارستیزی در بین برخی کشورهایی که سرانش نوکر استکبارند، آنان را نیز وادار کرده که در مواردی علیه جبهه استکبار موضع گیری کنند.

مراسم برائت از مشرکین در حج، مولود گفتمان ضد استکباری انقلاب اسلامی است.

برگزاری راهپیمایی روز قدس در سراسر جهان، دلیل واضحی بر موفقیت انقلاب اسلامی در ترویج گفتمان استکبارستیزی است.

جوشش گفتمان ضد استکباری در مراسماتی همچون نمازهای جمعه، عزاداری اباعبدالله، حجّ، پیاده روی اربعین و …، بیانگر تعمیق گفتمان استکبار ستیزی در میان ملت های مسلمان است.

انقلاب اسلامی، گفتمان «استکبارستیزی» را حتی در کشورهای غیرمسلمان هم فراگیر کرد.

 

محور سوم :  دستاوردهای داخلی مبارزه با استکبار

 

حاکمیت گفتمان «استکبارستیزی» در میان مسئولان نظامی، منجر به بروز دستاوردهای بی نظیر دفاعی و خودکفایی در این عرصه شد.

امنیت بی نظیر حاکم در کشور، مرهون پایبندی به گفتمان ضد استکباری و مقاومت در برابر مستکبرین عالم است؛ به فرموده امیرالمؤمنین(ع): من طلب السلامه، لزم الإستقامه.

آزادی امروز ما نتیجه آرمان ضد استکباری ماست. (و یضع عنهم اصرهم و الأغلال التی کانت علیهم…)

خودکفایی علمی و اقتصادی در ۴۰ سال گذشته، نتیجه فراگیر شدن گفتمان استکبارستیزی است.

هر زمان شعار استکبارستیزی در گفتار و عمل مسئولین پررنگ تر بوده است، معیشت و اقتصاد مردم هم بهتر شده است.

جمهوری اسلامی به واسطه شعار استکبارستیزی خود، در عرصه های علمی و عمرانی آن چنان پیشرفت کرد که آمریکا و کشورهای غربی برای جلوگیری از الگو شدن ایران در میان ملت های مسلمان، برای پیشرفت های ظاهری برخی کشورهای عربی منطقه کمک های نجومی کردند.

 

با تشکر از ستاد مردمی پاسداشت چهل سالگی انقلاب اسلامی و برنامه شنبه های انقلاب

همچنین شاید مطالب زیر مورد پسندتان باشد...

افزودن یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − 13 =