دکتر فرزاد جهان بین

کارگاه آموزشی بینش تمدنی

پنجمین کارگاه آموزشی صبح انقلاب عصر روز پنجشنبه ۱۹ اسفند ماه در دانشکده علوم قرآنی شیراز برگزار گردید.

در این کارگاه آموزشی که به همت دفتر مطالعات فرهنگی تمهید و با حضور دکتر فرزاد جهان بین با عنوان (بینش تمدنی) برگزار گردید ، جمعی از فعالین فرهنگی استان فارس با استماع سخنان استاد با مبحث (بینش تمدنی ) آشنا گردیدند.

دکتر فرزاد جهان بین با طرح این سوال که تمدن یعنی چه؟ بحث خود را آغاز نمودند و سپس در پاسخ به این سوال فرمودند تمدن به معنی شهر نشینی قرن هجده منظور نیست؛ تمدن اسلامی عالی ترین صورت بندی زندگی بشر است. اگر بخواهیم به تمدن اسلامی دست پیدا کنیم، مبانی و ارزش های انتزاعی باید عینی سازی شود، یعنی از لایه اندیشه به لایه ساختار و نهاد برسیم.

ایشان با اشاره به این نکته که در تمدن نوین اسلامی وحی به عنوان منبع بالا دستی در همه امور؛ اقتصاد، فرهنگ، سیاست، موثر است ، فرمودند که این مسئله به معنای نفی سکولاریسم است و در این نوع تمدن سیاست با عدالت، قدرت با معنویت و همه امور با اخلاق همراه است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه شاهد در ادامه مباحث خود فرمودند که : تمدن قرابت به نظام سیاسی دارد و بدون آن نمی شود تمدن سازی کرد. در مراحل تمدن سازی که رهبری می فرمایند، در دولت اسلامی ما به دنبال نظام سازی تفصیلی هستیم یعنی اسلام سازی روش و منش. وقتی دولت اسلامی شد جامعه هم اسلامی می شود. در روایات داریم که مردم صالح نمی شوند مگر با اصلاح حاکمانشان، چون؛ ساختار و سیستم ها بر ما مسلط هستند اصل با قدرت است، با داشتن قدرت و سیستم گذاری به جامعه جهت دهی می شود، الگو سازی می شود.

دکتر جهان بین در این زمینه افزودند برای اینکه دولت اسلامی شود، جامعه هم باید اسلامی باشد و پذیرش سیاست گذاری های منطبق با اسلام را داشته باشد، غیر از این اگر باشد دولت نمی تواند کاری بکند، در اینجا نقش فرهنگ و اهمیت آن مورد توجه قرار می گیرد و ارزش گذاری ها باید دقیق باشد. برای مثال؛ اگر جوانی به امام خمینی(ره) ذهنیت بدی داشته باشد این مساله خطرناکتر از آن است که چند تار مویش بیرون باشد، مثلا رشوه گرفتن در مقابل بد حجابی گناه سنگین تری است.

به هر میزان که جامعه اسلامی شد این به دیگران هم، سرایت می کند و تکثیر می شود.

 در پایان این کارگاه آموزشی استاد به سوالات مطرح شده از طرف فعالین فرهنگی پاسخ دادند و مقالاتی را برای مطالعه بیشتر مخاطبین معرفی نمودند.

جهت دریافت فایل های صوتی کارگاه آموزشی بینش تمدنی دکتر فرزاد جهان بین از بخش زیر می توانید استفاده نمایید

جهت مشاهده و دانلود فیلم این کارگاه می توانید به تلوزیون تمهید در آپارات مراجعه نمایید.

 

همچنین شاید مطالب زیر مورد پسندتان باشد...

افزودن یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 + نوزده =