حجت الاسلام دکتر باقرزاده

کارگاه آموزشی بررسی شبهات ولایت فقیه

دوره آموزشی و تربیتی صبح انقلاب در نهمین کارگاه خود میزبان حجت السلام دکتر محمد رضا باقرزاده بود.در این کارگاه که عصر روز پنجشنبه ۱۵ تیرماه ۱۳۹۶ در شهر شیراز برگزار گردید ، استاد باقر زاده به بررسی شبهات مطرح شده در زمینه ولایت فقیه و حکومت اسلامی پرداخته و به سوالات مخاطبین نیز پاسخ دادند.

استاد باقرزاده پس از بررسی و تقسیم بندی شبهات در حوزه ولایت فقیه اشاره نمودند که براي اثبات نظرية ولايت فقيه – به معناي حاكميت و رهبري عمومي در جامعه -چند بيان و تقريب عقلي وجود دارد .

در يك دليل عقلي محض كه همة مقدماتش عقلي است، اقامة عدل به طور مطلق و بدون استثنا در همة جنبه هاي حيات و زندگي بشر واجب است و كسي نمي تواند عدل را اقامه كند، مگر اينكه عالم به آن باشد. بنابراين، حاكم علاوه بر عدالت بايد اعلم به عدالت نيز باشد و مقصود از « ولايت فقيه عادل » نيز همين است.

در دليل عقلي محض ديگري بيان مي شود كه از يك سو عدالت، حسن و واجب. و ظلم، قبيح و حرام شمرده شده است و از سوي ديگر بر اساس حكم عقل، ترجيح مرجوح بر راجح جايز نيست. در نتيجه، با وجود عالمِ عادل، واگذاري امر حكومت به غير عالم عادل، جايز نيست. در قرآن كريم نيز آياتي وجود دارد كه مي توان براي اثبات ولايت عامة سياسي فقيه عادل به آنها استناد كرد.

استاد باقرزاده در ادامه با استفاده از آیات قرآن مستندات بحث ولایت فقیه را مرور نموده و شبهات مخلفی را که در بحث ولایت فقیه مطرح است ، پاسخ دادند.

کانال اطلاع رسانی دفتر مطالعات فرهنگی تمهید
Telegram.me/tamhid_ir

برای استفاده کامل تر از مباحث کارگاه می توانید فایل های صوتی را دانلود نمایید.

مشاهده و دانلود فیلم این کارگاه از طریق تلوزیون تمهید در آپارات

 

همچنین شاید مطالب زیر مورد پسندتان باشد...

افزودن یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 + 1 =