حجت الاسلام عباس محسنی

نام کارگاه :مبانی نظری انقلاب اسلامی

این کارگاه آموزشی جهت پاسخگویی به سوالات استخراج شده از مقالات ذیل از کتاب های  آغازی بر یک پایان و رستاخیز جان ، سید مرتضی آوینی طرح ریزی گردیده است.

عناوین مقالاتی که مورد مباحثه قرار گرفته و سوالات از آنها استخراج گردیده است عبارتند از :

 (ایمان منجی جهان فرداست)،( نظم نوین جهانی و راه فطرت)،(دولت پایدار حق فرا می رسد) ، ( تجدید و تجدد) ،( در برابر فرهنگ واحد جهانی) ، ( پروسترویکای اسلامی وجود ندارد ) و ( آغازی بر یک پایان ) از کتاب آغازی بر یک پایان ؛

 ( چرا روشنفکران مورد اتهام هستند؟)  از کتاب رستاخیز جان

 در این کارگاه آموزشی  توسط استاد به سوالات پاسخ داده می شود و در واقع این کارگاه آموزشی می تواند بعنوان راهنمای مطالعه مقالات فوق مورد استفاده قرار گیرد.

جهت دسترسی به مباحث کامل کارگاه می توانید از لینک های زیر بهره ببرید و فایل صوتی کارگاه را دانلود نمایید .

 

کارگاه آموزشی نسیم حیات : مبانی نظری انقلاب اسلامی

استاد: حجت الاسلام عباس محسنی

محل برگزاری: مسجدالصادق(ع)

تاریخ برگزاری : ۱۶ آذرماه۱۳۹۱

مقالات کتاب : آغازی بر یک پایان و رستاخیز جان

تعداد شرکت کنندگان : ۱۱ نفر

 

خلاصه مباحث کارگاه :

در مقالاتی که در مورد مبانی نظری انقلاب اسلامی از آقای آوینی مطالعه نموده اید متوجه شده اید که بحث هایی که ایشان در مورد انقلاب اسلامی دارند فراتر از یک واقعه ای است که منقطع از تاریخ بشر شکل گرفته باشد.

انقلاب اسلامی خودش در زمانی رخ می دهد که عالمی توسط تفکر رنسانسی به بار نشسته و ثمره داده ، عالم تحت سیطره تمدن غربی است ،یعنی تفکری که از رنسانس آغاز شده ، به خواست عمومی و فرهنگ در غرب تبدیل شده است و تمام تمهیدات لازم برای گسترش پیدا کردنش در عالم فراهم شده و همه عالم را هم تحت سیطره خودش گرفته است، در این وضعیت بعضی ها کاملا خوشند، برخی کاملا شیفته اند و فقط تعداد کمی از آدم ها هستند که مثلا به وسائل ارتباط جمعی مثل تلویزیون ، به این شکل نگاه می کنند که نیل پستمن نگاه کرده است (زندگی در عیش و مردن در خوشی).

 اگر در صحیفه حضرت امام(ره) کلمه انقلاب را جستجو کنید، ایشان کدام واقعه را انقلاب می دانند یا انقلاب اسلامی را چگونه واقعه ای می بیند؟ یک واقعه سیاسی اجتماعی، یا یک نهضت و جنبش مردمی؟ یا یک جنبش ضد استکباری و ضد استعماری؟ جانمایه این قضیه چیست سیاسی است. یا به قول رسانه ها فرهنگی است؟ اقتصادی است ؟ نظامی است ؟ ماجرا چیست ؟ حضرت امام (ره) می‌گويند تحول انفسی است .

 

جهت دسترسی به مباحث کامل کارگاه می توانید از لینک های زیر بهره ببرید و فایل صوتی کارگاه را دانلود نمایید .

 

 

 

 

همچنین شاید مطالب زیر مورد پسندتان باشد...

افزودن یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 − نه =