دکتر محمد صادق کوشکی تمهید

ضرورت آشنایی با اندیشه های رهبران انقلاب اسلامی ؛دکتر کوشکی

چهارمین کارگاه توجیهی دوره آموزشی و مطالعاتی معارف انقلاب اسلامی با حضور دکتر صادق کوشکی در خردادماه ۱۳۹۷ در شیراز برگزار گردید.

در این کارگاه آموزشی که به میزبانی دفتر مطالعات فرهنگی تمهید برگزار می گردید استاد به بیان نکاتی پیرامون ضرورت آشنایی با اندیشه های رهبران انقلاب اسلامی پرداختند.

در ادامه خلاصه ای از مباحث کارگاه آورده می شود :

دکتر کوشکی بحث خود را با این سوال آغاز نمود که : چرا  کسانی که می خواهند در جامعه فعالیت سیاسی و اجتماعی و فرهنگی داشته باشند بایستی با نقشه راه آن جامعه آشنا باشند؟

و سپس در پاسخ به این سوال اینگونه ادامه دادند که : رهبر اروپا و غرب مدرنیته است و همه اعضای جامعه غرب مثل یک کنسرت با نت مدرنیته می نوازند . در برخی از جوامع این نقشه راه یک متن است و در برخی دیگر بصورت یک رهبر است و در جامعه ما این وظیفه بصورت ولایت فقیه صورت بندی مفهومی گردیده است.

و ما اگر بخواهیم یک جامعه باقی بمانیم و از این تشتت و سرگشتگی و حیرانی و مخاصمه و تنش نجات پیدا کنیم باستی با آن نقشه آشنا شویم.

ولایت فقیه یک شخص نیست بلکه یک نهاد است. نهادی که مروج یک متن است ، مبلغ یک متن است ، مفسر یک متن است و آن متن هم؛ دین است. ولایت فقیه در اندیشه دینی چون راوی یک متن است و چون مفسر متن دین است به همین دلیل برای کسانی که این اندیشه دینی را قبول دارند ، لازم الاتباع و لازم الاطاعه است .

بنابراین شرط جامعه بودن و جامعه ماندن شناخت و تبعیت از نهاد ولایت فقیه است.

اگر قرار باشد جامعه پویا باشد و حرکت کند باید درک یکسانی از مقصد ، روش و ابزارها داشته باشد وگرنه ممکن است با نیت حرکت ؛ متوقف بماند و انرژی ها صرف خنثی کردن یکدیگر شود ، بنابراین ضرورت شناخت نقشه راه و آشنایی با اندیشه های مفسران آن، قبل از اینکه مسئله ای فقهی باشد یک ضرورت عقلی و منطقی است.

همچنین شاید مطالب زیر مورد پسندتان باشد...

افزودن یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک + هشت =