دکتر کمیل خجسته

راهکارهای آیت الله خامنه ای برای مشکلات اقتصادی ؛دکتر کمیل خجسته

اختصاصی تمهید ؛ دومین کارگاه دوره آموزشی معارف انقلاب اسلامی عصر روز پنجشنبه یکم شهریورماه ۱۳۹۷ با حضور جمعی از فراگیران این دوره در محل سالن شهید چمران نهاد رهبری دانشگاه شیراز برگزار گردید. در این کارگاه فراگیران به مدت پنج ساعت و در سه زمان مجزا از محضر اساتید دعوت شده بهره مند شدند.

در بخش اول کارگاه که به تحلیل بیانات حضرت آیت الله خامنه ای در تاریخ ۲۲ مرداد ۱۳۹۷ در دیدار با اقشار مختلف مردم اختصاص داشت دکتر ابوالفضل معصومی مهمترین محورهای تحلیل بیانات رهبر معظم انقلاب را در ۱۲ سرفصل تقسیم بندی و مورد بررسی قرار دادند و با مشارکت فراگیران جملات کلیدی این دیدار استخراج گردید و مخاطبین مستقیم و غیر مستقیم این بیانات مشخص گردیدند.

در بخش دوم کارگاه دکتر کمیل خجسته بحث  خود را با اشاره به آیه ۷۸ سوره مبارکه حج  آغاز نموده و آرزو کردند که جمع های این گونه بتوانند (حق جهاد ) را ادا نمایند .

وَجَاهِدُوا فِي اللَّهِ حَقَّ جِهَادِهِ ۚ هُوَ اجْتَبَاكُمْ وَمَا جَعَلَ عَلَيْكُمْ فِي الدِّينِ مِنْ حَرَجٍ ۚ مِّلَّةَ أَبِيكُمْ إِبْرَاهِيمَ ۚ هُوَ سَمَّاكُمُ الْمُسْلِمِينَ مِن قَبْلُ وَفِي هَٰذَا لِيَكُونَ الرَّسُولُ شَهِيدًا عَلَيْكُمْ وَتَكُونُوا شُهَدَاءَ عَلَى النَّاسِ (آیه ۷۸ سوره مبارکه حج)

دکتر خجسته در ادامه بحث کارگاه به ارائه مدل گفتمان محور در بیانات و رویکرد رهبری استناد نموده و گفتمان را ابزاری برای تحقق رابطه امت و امام دانستند ، به تعبیر ایشان گفتمان مانند چتری بالای سر جامعه است و افراد جامعه به واسطه آن به روایت خود از پدیده ها  می رسند و آنها را توصیف می کنند. گفتمان مجموعه از کلمات و گزاره های معنا دار است که با در کنار هم قرار گرفتن آنها یک چتر معنایی شکل می گیرد.ایشان در ادامه با ذکر مثال هایی به توضیح و تبین این مسئله پرداختند.

در بخش دوم کارگاه که به بررسی مسائل روز اختصاص داشت ، آقای دکتر خجسته با اشاره به بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب در دیدار با اقشار مختلف مردم محور همه حرف‌های رهبری  در این دیدار را یک جمله دانستند : «برای عبور از مشکلات اقتصادی راه داریم.»

ایشان سخنرانی اخیر رهبری را یکی از مجموعه اقدامات مهم ایشان برای حل مشکلات مردم عنوان نمودند. کما اینکه دو روز پیش از آن هم با دادن اختیارات به رییس قوه قضاییه گامی مهم برای برخورد با عاملین فساد اقتصادی برداشته شد یا مثلا چند وقت قبل از آن با تجمیع همه قوا با ریاست رییس‌جمهور تحت عنوان شورای هماهنگی اقتصادی عملا شورای عالی دفاع دهه شصت -که نقش فرماندهی در جنگ را داشت- را احیا کردند و…

این تحلیلگر مسائل سیاسی اشاره نمودند  که سه جریان با توجه به مشکلات جاری کشور تلاش می‌کنند تا بر آینده کشور تاثیر منفی بگذارند و رهبری علاوه بر اینکه در مقابل این سه ایستاده است به دنبال ایجاد راه چهارمی برای حل مشکلات اقتصادی و مبارزه با فساد است.

گروه اول بن‌بست‌گرایان هستند. آن‌ها معتقدند یا اعلام می‌کنند هیچ راهی برای برون‌رفت از مشکلات نداریم. ادامه این وضع ما را به سمت قحطی و جنگ می‌برد. به همین دلیل تنها راه این است که با امریکا وارد مذاکره شویم. موشک‌هایمان را محدود و تاثیرمان در منطقه را کاهش دهیم تا امریکایی‌ها هم با ما وارد جنگ نشوند و هم تحریم‌ها را بردارند تا ما نجات پیدا کنیم.

 

 گروه دوم بحران‌بینان هستند. آن‌ها می‌گویند در چنین شرایطی باید رهبری با حکم حکومتی دولت را برکنار کند و خودش یک نفر را جایگزین کند تا مشکلات حل شود.

 

 گروه سوم امریکایی‌‌ها هستند. آن‌ها از نقطه ضعف پیش آمده استفاده می‌کنند و علیه ملت ایران سه کار می‌کنند: تحریم می‌کنند، با فعالیت رسانه‌ای در مردم یاس ایجاد می‌کنند و سوم اینکه با تعریف عملیات‌های خُرد تخریبی، جامعه را به هم بزنند. بحران‌بینان و بن‌بست‌گرایان اگر در نیت همراه نباشند اما هر دو در نتیجه مکمل اهداف امریکایی‌ها هستند. بحران‌بینان به دنبال کنارگذاشتن مردم در انتخاب حاکم هستند و بن‌بست‌گرایان، عمق استراتژیک نظام در منطقه و ابزار بازدارندگی دفاعی ایران یعنی موشک‌ها را می‌خواهند از بین ببرند. نتیجه هر دوی آن‌ها همان چیزی است که امریکایی‌ها می‌خواهند: تضعیف ایران تا تسلیم نهایی‌اش.

 

 رهبری در مقابل این سه گروه ایستاده، خط آن‌ها را افشا کرده است و اجازه نمی‌دهد آن‌ها  آسیبی به ملت و جمهوری اسلامی وارد کنند. اول اینکه بن‌بست‌گرایان بدانند راه هست و بروز جنگ با امریکا توهمی بیش است و مذاکره‌ای صورت نمی‌گیرد. بحران‌بینان بدانند جمهوری اسلامی یک‌قدم از رای مردم عقب‌نشینی نمی‌کند و دولت مستقر می‌تواند و باید بر مشکلات فائق آید. امریکا هم بداند کارهایش در ایران بی‌نتیجه است.

از سوی دیگر رهبری خط چهارمی را در مقابل این سه خط دیگر گشوده است. محور همه حرف‌های رهبری یک جمله بود: «برای عبور از مشکلات اقتصادی راه داریم.» آیا این یک شعار غیرواقعی است؟ رهبری به آن پاسخ می‌دهند که خیر . زیرا اولا مشکلات امروز بیشتر از آنکه از تحریم‌ها باشد‌؛ درونی است. مثل ماجرای ارز و سکه. ثانیا اینکه هزاران راه نرفته وجود دارد برای حل مشکلات اقتصادی مانند همین هدایت نقدینگی افسارگسیخته در کشور به سمت تولید و…  

ایشان در ادامه افزودند : به امید خداوند انقلاب اسلامی با تکیه بر مردم از بن‌بست‌گرایان و بحران‌بینان عبور خواهد کرد. اگر این اتفاق افتاد هیچ تحریمی دیگر کارساز نخواهد شد کما اینکه سال‌هاست هیچ تهدید نظامی جرات عملی‌شدن پیدا نکرده است.

در ادامه کارگاه برخی سوالات مصداقی سیاسی و اجتماعی نیز مطرح گردید و استاد نیز به آنها پاسخ دادند.

این کارگاه آموزشی که از ساعت ۱۴:۳۰ آغاز گردیده بود در نهایت در ساعت ۲۰ به پایان رسید.

 

 

همچنین شاید مطالب زیر مورد پسندتان باشد...

افزودن یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 − سه =