دکتر جواد سلیمانی

کارگاه آموزشی جریان شناسی سیاسی شیعه

کارگاه چهارم صبح انقلاب با عنوان جریان شناسی سیاسی شیعه از صدر اسلام تا انقلاب اسلامی به میزبانی دفتر مطالعات فرهنگی تمهید روز پنجشنبه ۱۹ اسفند ماه ۱۳۹۵ در شهر شیراز برگزار گردید.

 این کارگاه آموزشی که با حضور حجت الاسلام دکتر جواد سلیمانی امیری از اساتید حوزه و دانشگاه  در رشته تاریخ در دانشکده علوم قرآنی شیراز و با حضور جمعی از فعالین فرهنگی استان فارس برگزار می گردید  و طی این کارگاه دکتر سلیمانی با اشاره به  ضرورت توجه به گزاره های تاریخی در تحلیل های امروزی بر اهمیت تاریخ تطبیقی تاکید نموده و به بیان برخی از  تفاوت های تاریخ تحلیلی و تاریخ تطبیقی پرداختند .

عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) با اشاره به وقایع صدر اسلام بین سالهای ۱۱ تا ۶۱ هجری شناسایی رفتارهای فرهنگی ، اجتماعی ،سیاسی و کشف رابطه آنها با پشتوانه های ایدئولوژیک شان در بستر زمان را تعریف جریان شناسی نامیدند و پرداختن به این مهم را از ضروریات جامعه امروز دانستند.

دکتر سلیمانی در پاسخ به این شبهه که چرا به مبحث تاریخ تطبیقی می پردازیم وجود مشترکات ثابت انسانی و قوانین و سنن ثابت الهی را دو دلیل عمده برای این مسئله برشمردند و رعایت چهار اصل زیر  را برای تطبیق دادن بسیار حائز اهمیت دانستند.

۱-اعتبار استناد به تاریخ

۲- اعتبار اطلاعات از دوران معاصر

۳- تعیین و تبیین وجه شبه

۴-تعیین تقریبی میزان انطباق

استاد سلیمانی که از شهر مقدس قم میهمان دفتر مطالعات فرهنگی تمهید بودند در ادامه برای علاقه مندان به مطالعه تاریخ چند سیر مطالعاتی تخصصی را پیشنهاد دادند که انشاالله به زودی در مطلب جدید به آن خواهیم پرداخت.

لازم به ذکر است که کارگاه ۳ ساعته آموزشی دکتر سلیمانی که چهارمین کارگاه از مجموعه کارگاه های آموزشی و تربیتی صبح انقلاب محسوب می گردید  در ساعت ۱۲:۱۵ به پایان رسید

جهت دریافت فایل های صوتی کارگاه جریان شناسی شیعه دکتر جواد سلیمانی از بخش زیر استفاده نمایید

 

برای مشاهده و دانلود فیلم کارگاه مورد نظر به تلوزیون تمهید در آپارات مراجعه نمایید.

همچنین شاید مطالب زیر مورد پسندتان باشد...

افزودن یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 3 =