حجت الاسلام عباس محسنی

نام کارگاه : توسعه و اقتصاد

این کارگاه آموزشی جهت پاسخگویی به مقالات ذیل از کتاب توسعه و مبانی تمدن غرب سید مرتضی آوینی طرح ریزی گردیده است.

سوالات مرتبط با مقالات (دیکتاتوری اقتصاد)،(از دیکتاتوری پول تا اقتصاد صلواتی)،(وما ادراک ما البانک) و (سود پرستی بنیاد اقتصاد آزاد) در این کارگاه توسط استاد پاسخ داده شد.

 

کارگاه آموزشی: توسعه و اقتصاد

استاد: حجت الاسلام عباس محسنی

محل برگزاری: شیراز ، مسجد طاهریه(مقیمیه)

تاریخ برگزاری : ۲۲ اردیبهشت ماه ۱۳۹۱

مقاله : کتاب توسعه و مبانی تمدن غرب

تعداد شرکت کنندگان : ۱۵ نفر

جهت دانلود فایل های صوتی کارگاه توسعه و اقتصاد از لینک های زیر می توانید بهره ببرید.

خلاصه مباحث کارگاه :

از نظر سید مرتضی آوینی غرب یک مسئله تاریخی است و توسعه، یک آرمان برای غرب جدید است و این آرمان از آنجا در وجود بشر جدید شکل گرفت که بشر جدید عالم ماوراء طبیعت را انکار کرد.

از جمله چیزهایی که مانع جاودانگی بشر در روی زمین بود ، معضل مرگ ، بیماری و کار بعنوان مانعی برای تمتع جویی بود. بشر جدید معتقد است باید این سه مسئله را حل کند تا به رفاه مطلق در روی زمین دست پیدا کند. بنابراین با این داعیه که باید به رفاه مطلق برسیم حرکتی آغاز شد. غرب طبیعتا به این سمت و سو می رود که جامعه ای بسازد که در آن از بیماری و مرگ و کار خبری نباشد و تنها رفاه مطلق و فراغت از کار باشد و توسعه اقتصادی راه رسیدن به این آرمان است و این توسعه فقط هم به حوزه اقتصاد  محدود نمی شود، این بشر باید از مبنای فکری تغییر کند و این مسئله از دیدگاه غربی ها کاملا طبیعی و تاریخی است.

برای رسیدن به مقام آدمیت، برای رسیدن به مقام خلیفه الهی، برای رسیدن به جامعه ای که می خواهد بر مبنای دین حرکت کند باید از این نوع نگاه غربی عبور کنیم و به این عبور احتیاج داریم. عبور به معنای حذف نیست؛ عبور به معنای تسخیر جوهر تکنیک است و این لب کلام آقای آوینی است و در واقع فرق ایشان با سایر نحله های فکری است که در ایران وجود دارد.

جهت دانلود فایل های صوتی کارگاه توسعه و اقتصاد از لینک های زیر می توانید بهره ببرید.

 

 

 

 

 

همچنین شاید مطالب زیر مورد پسندتان باشد...

افزودن یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 4 =