حجت الاسلام سید هادی عظیمی

کارگاه آموزشی : دین فطری

این کارگاه آموزشی  به همت دفتر مطالعات فرهنگی تمهید و با همکاری جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در استان فارس برگزار گردید و حجت الاسلام سید هادی عظیمی از اساتید مجرب حوزه علمیه و موسسه به سوی بینهایت قم میهمان فعالین فرهنگی شهر شیراز بودند.

حجت الاسلام عظیمی در ابتدا به بیان مقدماتی در باب آسیب شناسی بحث دین پرداخته و مدل آموزشی خود را که با نام دین فطری بنیان نهاده اند شرح و تفصیل دادند.

دانلود فایل های صوتی کارگاه دین فطری حجت الاسلام سید هادی عظیمی

 

دانلود فایل های صوتی جلسه توجیهی دین فطری حجت السلام عباس محسنی

خلاصه ای از مباحث کارگاه دین فطری

ایشان در ادامه افزودند:

دین برنامه تک بعدی نیست، برنامه جامعی است که همه ابعاد زندگی را پوشش می دهد، دین باید بدین سان ارائه شود ، به صورت بسته کامل تا همه ابعاد را در نظر بگیرد .

برای اینکه دین را به صورت صحیح اموزش دهیم یا اینکه بنای دینی را در وجود خودمان ایجاد کنیم ، باید بدانیم اصول لازم برای ان چیست؟ همانطور که بنای مسکونی برای ایجاد اصولی دارد بنای دین هم باید اصولی داشته باشد و اگر نه مانند ساختمانی که روی اصول مهندسی ساخته نشود با هر تکان و زلزله ای با بزرگی دو یا سه ریشتر لرزیده و شاید بریزد مخصوصا امروز که ما شاهد تهاجمات به سمت دین هستیم از سمت طواغیت ، طواغیت هم از کسانی استفاده می کنند که دین را کامل نفهمیده اند و تک بعدی اند مانند وهابی ها و تکفیری ها ، متاسفانه بسیاری از پیروان انها به این رسیده اند که دین همین است و لا غیر ، بخاطر آموزشهای غلط و سو استفاده دشمن از احساسات دینی ها اگر دین به صورت کامل فهمیده شود این مشکلات حل می شود .

در یک بنای مسکونی اصل اول این است که زیر ساخت ایجاد کنیم که امروه شناژ یا فنداسیون می گویند . که اگر نباشد ان فرو میریزد بعد نوبت اسکلت و اصل ساختمان است بعد نوبت نمای بیرونی است و بعد تاسیسات و تزیینات و امکانات داخلی و بعد هم حفاطت و ایمنی ساختمان؛

 این ۵ اصل در ساخت بنای ساختمان دین نیز نیاز است.

۱٫زیرساخت در بنای دین : شناخت زیر بنای همه جیزی است که در دین عرضه می شود

اگر دین را کسی تقلیدی گرفته باشد صائب نیست و باید تحقیقا فرد به ان برسد و شناخت بسیار در دین ما تاکید شده است ، شناخت هستی ، انسان و خدا کمک بسیاری مهمی می کند به استحکام بنای دین اش و اگر این سه را نشناخت هر جه را بشناسد فایده زیادی ندارد

۲٫اسکلت دین : ایمان و اطمبنان قلبی ؛ شناخت مار عقل و ذهن است و ایمان کار قلب ، عقل و ذهن کاری با احساسات ندارد ولی ایمان با قلب و احساس کار دارد ایمان شناخت های است که احساسات را به سمت خود جهت می دهد شناخت با محبت شناخت با تنفر لذا ایمان با محبت عجین است وَالَّذِینَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِلَّهِ- بقره ۱۶۵ بعد از اینکه انچه را شناختیم به سمت ان حرکت کردیم

۳٫نمای بیرونی : احکام و اداب و مناسک دینی ؛ نماز عبادات و حج

۴٫تاسیسات و تزیینات و امکانات داخلی : اخلاق وروحیات و  ملکات نفسانی ، صداقت خدالت عفاف ایثار ؛ اینها در ردون و روحیه انسان باید ایجاد شود تا انسان را به حیات جاودان بکشاند

۵٫حفاظت وایمنی در دین : ولایت و برائت : اگر ۴ اصل رعایت شود و لی ولی شناسی و دشمن شناسی نباشد ساختمان دین ایمن نمی ماند

فقط داشتن اصل ۵ بدون شناخت فایده ندارد، انجام احکام بدون شناخت فایده ندارد همه ی اصول باید با هم باشد

رابطه تقدم و مقدمه ای اصول …

در زلزله های اعتقادی و شبهات اگر تمام اصول باشد بنای دین سالم مانده و در سایه ان به حیات جاودان می رسیم وگرنه بنای دین را روی سر انسان خراب می کند

مسئله اول بحث شناخت است شناخت و اگاهی از هستی ، انسان و خدا

از نظر ارزش ذاتی کدام بیشتر است ؟ خداشناسی ؛ اهمیت هر علم به موضوع ان است چرا که موضوع خداست و اهمیت ان از هر علمی بیشتر است ولی اگر اهمیت علمی بیشتر بود در ترتیب حتما نباید از ان شروع کرد ای بسا علمی اهم است ولی نیازمند مقدماتی است

خداشناسی مقدماتی نیاز دارد اول باید انسان را شناخت من عرف نفسه فقر عرف ربه ، برای شناخت انسان هم باید سراغ هستی شناسی رفت تا به انسان رسید .

انسان شناسی به عنوان مهم ترین مقوله ای که انسان در زندگی دنبال ان است را مطرح می کنیم تا از طریق هستی شناسی به ان پاسخ دهیم محور بحث انسان است اگر محور راشناختیم نسبت به بقیه ناشناخته ها می توان به راحتی رسید اگر کسی دغدغه شناخت خود را ندارد دغدغه شناخت خدا ندارد و اشعار ی از قبیل

از کجا آمده ام امدنم بهر چه بود     به کجا می روم آخر ننمایی وطنم

این اشعار نشان می دهد که پرداختن به انسان از مهم ترین مقولات است

صد هزاران فضل داند از علوم          جان خود را می‌نداند آن ظلوم

این شرح حال انسان امروز است

که همی‌دانم یجوز و لایجوز          خود ندانی تو یجوزی یا عجوز

ادعای اومانیست می کنند ولی انسان را نشناخته اند

در باره انسان چه باید دانست و چه سوالاتی هست؟

انسان چیست؟ ماهیت انسان.

الکسیس کارل کتابی نوشته بنام انسان موجود ناشناخته، هنوز نتوانسته اند انسان را بشناسند

من چیستم ،

از کجا آمده ام

این جایی که هستم کجاست؟

قوانین ان چیست؟

برای چه مرا اینجا اورده اند؟

چه کسی افریده

برای چه مرا افریده؟

هدف چیست

مقصد چیست

استعداد ها و توانایی ها

خواسته چیست اروزها چیست

 

همه ی ما در خواسته هامشترک ایم اینکه همه محقق شود

همه ما خواسته داریم ولی اینها تمام نمی شود و هر چه جلوتر می رویم خواسته ها عوض می شود با توجه به نیاز ها و بیشتر میشود

ایا میشود که انسان به همه ارزو ها ش برسد

این خودش ارزوی انسان ها ست که به سرزمین ارزو ها برود تا هر چه اراده کند عملی شود

چگو نه و چوقت به تمام ارزو ها م برسم

در اینده من چگونه ام

مقصد انسان کجاست

مقصد من کجاست

فاصله من با مقصدی که به ان برسم

راه ان چگونه است

چگونه باید بروم

وسایل من در این مسیر چگونه است

راهنما کیست

موانع حرکت چیست

چگونه باید از موانع گذشت

اگر به این سوالات پایخ دهید می توانید به تکامل رسیده و بر مشکلات فائق ایی

اگر انسان در تمام علوم دانشمند شده و پاسخ نتواند به این سوالات دهد ان ها به دردش نمی خورد

ولی برعکس اگر دانشمند نبوده ولی اینها را پاسخ دهد موفق تر است

 

هدف آفرینش

راه رسیدن به ان

وسایل ان

موانع حرکت

 

این ۴ محور در همه جا به درد ما می خورد مثلا مسافرت که می روید

 

۱٫شناخت هدف از آفرینش

هستی ، انسان ، خدا

از هستی شروع می کنیم ، برای رسیدن به حقیقت باید از ایات افاق شروع کنید : سَنُرِیهِمْ آیاتِنَا فِی الْآفَاقِ وَفِی أَنْفُسِهِمْ حَتَّى یتَبَینَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَقُّ

این دو گام باید برداشته شود تا به هدف برسیم

ایات افاق هستی شناسی است و ایات انفس انسان شناسی است تا به حق که خداست برسیم

هستی شناسی یعنی در واقعیت های پیرامون دقت بکنیم این واقعیت ها دیده می شوند ولی ممکن است دقت نکنیم نگاه بادقت نگاه دقیق می شود هستی شناسی دقت در واقعیت ها ، مقدمه است برای شناخت حقیقت ، واقعین انچه هست و حقیق انجه باید باشد

اگر واقعیت ها را دقت کنید می توانید حقیقت را در یابید

مثال چشم بند و مکان

با نگاه به محیط اطراف می توان به حقایق پی برد ،

زاویه نگاه را باید تنظیم کرد بدوا ، یک زاویه زیبایی های عالم می تواند تابلویی شود برای رساندن به هدف

یک زاویه اسرار خلقت

یک زوایه عجایب خلقت

یک زوایه تدبیر و مدیریت عالم

گردش فصل ها ، حیوانات و وابستگی ان به گیاهان و نظم ان و..

یک زوایه تنوع وکثرت موجودات در عالم

چند نوع موجود در انی عالم داریم

یک زاویه لطف  و عنایت موجود به انسان در عالم

یک زاویه عظمت و بزرگی هستی

از اینجا شروع می کنیم

 

ما یکی نردبانی اینجا قرار می دهیم تا پله پله با رفته تا به بام هستی برسیم هرچه بالاتر رویم افق دیدمان بالاتر می رود

*زمین را مقایسه با جثه خودمان می کنیم

همین ساختمان ، شهر ، استان ، کشور ، قاره اسیا ، خشکی ها تمام زمین ، پوسته زمین ، حجم کل زمین

انسان به حیرت می رسد در مقابل کوه می توان این عظمت را حس کرد

*سیاره ها دیگر از کنار  زمین می بینیم هشت سیاره یا نه سیاره دور خورشید عطارد زهره زحل و…

حجم این ها نسبت به زمین فقط بزرگی انها بقیه ویژگی را برای عرصه های دیگر می گذاریم زمین در مقایسه با زهره مریخ پلوتو عطارد از زمین کوچتر است و بقیه از زمین بزرگتر اند

مشتری حجم اش به زمین ۱۴۰۰ برابر است که این سیارات هر کدام قمر هایی دارند و مجموعا این هشت سیاره ۱۵۰ الی ۱۶۰ قمر دارند

*خورشید چقدر بزرگتر است ۱۳۹۷۰۰۰ برابر زمین است قبل طلوع افتاب و اوقات ان اذکاری برای تنبه داریم

ساده ترین چیزی که بشر به ان رسیده چه حسی به شما دست میدهد ما مفاهیم اعداد را به درک عمیقی از ان نرسیدیم چون وزن ان را با اقتصاد می سنجیم دچار اشتباه می شویم

اگر شما هر ثانیه ۳ نقطه بزاری بدون اتلاف وقت ۹۲ ساعت وقت می برد با هزار صفحه که درون ان هزار نقطه گذاشتی کسی که اینکار را کند درکش از امیلیون بیشتر از ماست حالا دوباره حجم خورشید را مرور کنید

البته ایم مطالب را امام صادق را فرموده اند که پرسیده اند غیر خورشید خورشید دیگری هم هست ؟ فرموده اند من وارا شمسکم هذا اربعین شمسا که اربعین نماد کثرت است

۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیارد ستاره داریم دوباره سراغ مفهوم میلیارد می رویم که شمردن یک میلیارد به صورت واقعبینانه بیش از  ۱۰۰ سال طول می کشد

ستار ه ها هم از خورشید هم بزرگتر داریم هم کوچتر ها کوتوله ها ، متوسطها غول پیکر ها ، ابر غول پیکر  که خورشیر جز کوتوله کوچک است

نزدیکترین ستاره در فضا به خورشید پروکسیمای قنطورس هست که با مقیاس فاصله نوری است ۴ سال و سه ماه نوری است

یک سال نوری ۹۴۶۰۸۰۰۰۰۰ کیلو متر فاصله است نزدیک ده هزار میلیارد

سرعت خورشید در حرکت در کهکشان ۲۲۰ کیلومتر بر ثانیه که ۷۹۲۰۰۰ کیلومتر بر ساعت  است و برای دور زدن در کهکشان ۲۵۰ میلیون سال طول می کشد که نشان دهنده وسعت کهکشان است این در حالیست که در اواسط میدان کهکشان است

بیش از صد ها میلیارد کهکشان وجود دارد که صد میلیون رصد شده است و یقین  دارند که کهکشان ها وجود دارد که هنوز نورش به ما نرسیده است!!!

که کهکشان روی هم یک خوشه می شود در خوشه ها هزاران کهکشان است

هیچ سیاره و ستاره ایستاده نیست      …..          در این پرده یک رشته بیکار نیس

نزدیک ترین کهکشان تا ما اندرومدا است که با ۲۵۰۰۰۰۰ سال نوری فاصله دارد که ۸۰۰ میلیارد ستاره دارد

أَأَنْتُمْ أَشَدُّ خَلْقًا أَمِ السَّمَاءُ بَنَاهَا

دست بشر تکیه کننده بر دانش مادی از اینجا به بعد کوتاه است ما منبع وحیانی برای جلوتر رفتن داریم منابعی که صحت ان برای ما اشکار شده و اطلاعاتی از فضا که قران ۱۴۰۰ سال پیش هم گفته و تازه در حال کشف است تمام انچه  شناخته بشر یک قسمت کوچک از اسمان اول است

و منابع وحیانی می فرماید قران که وَبَنَینَا فَوْقَكُمْ سَبْعًا شِدَادًا

این اجرام متعلق به اسمان اول است إِنَّا زَینَّا السَّمَاءَ الدُّنْیا بِزِینَةٍ الْكَوَاكِبِ

اسمان اول انی است که بخش کمی از اجرام ان را می بینیم کل اسمان اول مثل حلقه ایست در دل بیانبان وسیع است در دل اسمان دوم و اسمان دوم محیط بر اسمان اول تا اسمان هفتم همینطور است در بیان امام صادق و این هفت اسمان عالم ملک است

و حقیقت هستی در عالم ملکوت اینها مقدمه است وَإِنَّ الدَّارَ الْآخِرَةَ لَهِی الْحَیوَانُ لَوْ كَانُوا یعْلَمُونَ

عالم ملک با این همه اسرار و شگفتی است عالم ملکوت چیست

بزرخ بین ملک و ملکوت است بزرگی برزخ به دنیا مثل دنیا شما به جنینی است

عالم ملک ابتداش عالم لوح است که هارد هستی است عالم ملک مثل اش مثل مانیتور است که بخشی از حقایق را نشان می دهد و عالم لوح تمام نیات و حقایق در ان ذخیره می شود بعد عالم قلم است و تشبیه به ورودی ها مثل کی برد می شود و عالم کرسی مانند cpu و پردازشگر است و عرض مانند ماد بورد است که ۱۲۰۰۰ عالم است اینجا که هر کدام از اینها از مجموعه اسمان ها و زمین بزرگتر است

هفت زمین کجاست بدین گونه که هر اسمان یک زمین است مثل طبقات خانه که سقف یکی زمین طبقه بالاست

که موجودات دیگر هم جایگاهشان تنظیم امور ما و در خدمت ما هستند

موجودات دیگری هم هستند در عوالم دیگر که امام ما امام انها هم هست

یک عده موجودات در خدمت ما هستند که ما نمی بینیم

مثلا از نیروگاه  نور را برای ما اورده اند ولی ما نمی بینیم

گیاهان نیروه ها باد ها همه مامور دارند هر نیروی در زمین اند جن اند از دوم سوم  ملائکه و از سنخ انان اند و کارمندان و اجنه کارگر و موجودات دیگر کارمندان اند برای تنظیم امورات انسان هستند و همه اینها را خدا برای انسان افریده است

مثلا دانشگاه که محوریت با دانشجواست و هرکس کاری میکند در صورتی حقوق می گیرد و فایده دارد که برای دانشجو کار کند

الحمد لله رب العالمین می گویید یعنی مدیر و مدبر همه عالم هاست چون همه این ها برای ماست خدا را ستایش می کنید

جهت دریافت فایل های صوتی جلسه مذکور می توانید از لینک زیر استفاده نمایید.

 

همچنین شاید مطالب زیر مورد پسندتان باشد...

افزودن یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − چهار =