استاد حسن میثمی

انقلاب اسلامی و چالش های فضای مجازی ؛استادحسن میثمی

اختصاصی تمهید ؛ بیست و چهارم آبان ماه دفتر مطالعات فرهنگی تمهید میزبان استاد حسن میثمی بود و فراگیران دوره آموزشی و مطالعاتی معارف انقلاب اسلامی در چهارمین کارگاه ماهیانه این دوره با موضوع انقلاب اسلامی و چالش های فضای مجازی با برخی جزئیات و مهارت های فعالیت در فضای مجازی آشنا شدند.

دانلود فایل صوتی کارگاه :

استاد میثمی بحث خود را با طرح پرسش های زیر آغاز نمودند :

ما بعنوان یک فعال فرهنگی چگونه می توانیم به فعالیت خود در این فضا ضریب بدهیم ؟

چگونه می توانیم تاثیر فعالیت خود را با استفاده از این فضا بیشتر نماییم ؟

چگونه می توانیم از یک کاربر عادی به یک کاربر فعال و موثر در این فضا تبدیل بشویم؟

در ادامه استاد میثمی به تهدید های موجود در فضای مجازی پرداختند و با اشاره به تعبیر (سلاح شیمیایی ) که حضرت آیت الله خامنه ای در مورد این فضا به کار بردند به خطرات عدم آشنایی و ورود غیر متخصصانه به این فضا پرداختند و سپس افراد فعال در فضای مجازی را طبقه بندی نمودند.

به تعبیر ایشان حدود ۷۵ الی ۸۰ درصد از استفاده کننده گان از این فضا صرفا مخاطب هستند و کنش جدی در این فضا ندارند.

گروهی بازنشر کننده ، ری شیر کننده و ری توئیت کننده هستند.

دسته ی دیگر صرفا اظهار نظر می کنند ، مثلا در ذیل پست های دیگران کامنت می گذارند.

و در نهایت درصد بسیار پایینی از فعالین این فضا تولید کننده محتوا هستند .مثل مدیران گروه های تلگرامی ، فعالین توئیتر ، سلبریتی های اینستاگرام و …

و یک گروه بسیار جزئی نیز انسان های خلاق و ایجاد کننده هستند ، مثل مدیر و موسس اسنپ و …

این کارشناس مطالعات فرهنگ و رسانه سپس تهدید های موجود در این فضا را با این تعبیر که ( از کجا داریم می خوریم ؟) مورد مداقه جدی قرار دادند و شبکه های اجتماعی توئیتر ، تلگرام ، واتس آپ ، اینستاگرام را از نظر نوع مخاطب و مدل فعالیت افراد مورد بررسی قرار دادند.

استاد میثمی تاریخچه و مدل حضور جریان های غیر انقلابی را در فضای مجازی از سال ۱۳۸۰ تا کنون تحلیل نموده و نقاط ضعف و قوت فعالیت های آنها را ارزیابی نمودند .

این فعال فضای مجازی با تاکید بر تاریخ اولین ابلاغیه سیاست های کلی نظام در زمینه سامان دهی شبکه های اطلاع رسانی رایانه ای در سال ۱۳۷۷ توسط حضرت آیت الله خامنه ای ، به برخی اشکالات در حوزه سیاست گذاری شوراهای عالی اطلاع رسانی و فضای مجازی اشاره نمودند.

آقای میثمی در ادامه ورود بصورت شبکه ای و توجه به مبانی و شناخت کامل این فضا را از ضرورریات دانسته و با مثال زدن یک شبکه فرضی وجود نهاد آموزش ، نهاد مالی و انجمن های تخصصی و امتداد رسانه ای  را از الزامات تشکیل شبکه برشمردند.

در ادامه کارگاه فراگیران دوره آموزشی معارف انقلاب اسلامی هر کدام ایده ها و پیشنهادات خود را در مورد مدل های تشکیل شبکه در حضور استاد با دیگران به اشتراک گذاشتند.

دانلود فایل صوتی کارگاه :

 

مشاهده تصاویر کارگاه :

 

 

همچنین شاید مطالب زیر مورد پسندتان باشد...

افزودن یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده + نه =