اقتصاد انقلاب اسلامی در چهل سالگی

اقتصاد انقلاب اسلامی در چهل سالگی

سرمقاله : امروزه صحبت از دستاوردهای انقلاب چهل ساله حضرت امام خمینی (ره) در حوزه اقتصادی توسط نخبگان جامعه چندان مرسوم نیست و فشار تبلیغاتی و پروپاگاندای وحشتناک رسانه های معاند با انقلاب اسلامی و عوامل دست نشانده آنها در داخل چنان فضایی ایجاد کرده است که مجال اندیشیدن در این زمینه را حتی از طرفداران انقلاب اسلامی گرفته است ، هیچ کس منکر مشکلات عدیده اقتصادی در کشور نیست ولی اگر منصفانه بخواهیم شرایط چهل ساله انقلاب اسلامی را در حوزه اقتصاد با دیگر ادوار کشور مقایسه کنیم به نتایج شگرفی می رسیم، که لکنت زبان را از جماعت انقلابی گرفته و با افتخار می توانند از دستاوردهای اقتصادی انقلاب اسلامی در طی این چهل سال دفاع کنند و سرافرازانه به آینده این انقلاب عزیز امیدوارباشند .

در ادامه برخی از این دستاوردها را که به روایت آمار و ارقام موسسات بین المللی تهیه شده است ، در پنج محور جهت قضاوت منصفانه ارائه می گردد.

 

اولین محور : دستاورد‌های انقلاب اسلامی در حوزه رشد اقتصادی

۱- به استناد آمار بانک جهانی و همه موسسات مهم اقتصادی بین المللی، اقتصاد ایران با ۸ رتبه ارتقاء از جایگاه ۲۶ جهانی درسال ۱۹۷۹ (۱۳۵۷) به رتبه ۱۸ در سال ۲۰۱۷ (۱۳۹۶) صعود کرده است و جزء ۲۰ قدرت اقتصادی جهان به حساب می‌آید.

۲- ارتقاء هشت پله‌ای اقتصاد ایران پس از انقلاب اسلامی در حالی محقّق شده است که میزان فروش نفت خام به یک چهارم قبل از انقلاب، کاهش یافته و جمعیت از ۳۶ میلیون به ۸۱ میلیون نفر افزایش یافته است.

۳- ارتقاء ۸ رتبه‌ای اقتصاد ایران در سال‌های پس از انقلاب اسلامی در حالی اتفاق افتاده است که نظام سلطه بین المللی تمام توان خود را برای فلج کردن اقتصاد ایران به کار گرفته است. تحمیل ترور‌ها و کودتاها، تحمیل ۸ سال جنگ، بمباران بیشتر زیر ساخت‌های اقتصادی کشور و چهل سال تحریم، بویژه ۸ سال تحریم فلج کننده از اهم این توطئه‌ها است.

۴- پیش از انقلاب اسلامی، قدرت اقتصادی ایران ۴۹۰ میلیارد دلار و در حال حاضر ۱۸۰۰ میلیارد دلار است.

۵- همزمان با اینکه جمعیت کشور بیش از دو برابر شده است اندازه اقتصاد جمهوری اسلامی ایران بر اساس میزان تولید ناخالص داخلی از ابتدا تا امروز ۴.۸۸ برابر شده است.

۶- ۱۰ برابر شدن تعداد واحد‌های صنعتی کشور از ۱۰۰۰۰ واحد به ۹۸۰۰۰ واحد که از نظر کیفی ده‌ها برابر پیشرفته و مستقل شده و از صنعت مونتاژ به صنعت بومی تحوّل یافته است.

۷- رشد صد برابری صادرات غیرنفتی ایران از ۵۴۰ میلیون دلار در سال ۱۳۵۶ به ۵۵ میلیارد دلار در سال ۱۳۹۶ افزایش یافته که شامل ۶۰۰۰۰ قلم کالا بوده و از نظر وزنی ۲ میلیون تن در سال است.

۸- پس از انقلاب، اقتصاد ملی (درآمد و هزینه) با وجود فشار‌های مستمر استکبار جهانی ۳.۷ برابر شده است.

۹- پس از انقلاب اسلامی سهم بخش خصوصی در اقتصاد کشور ۳ برابر شده است.

۱۰- قبل از انقلاب فقط ۵ درصد نیاز‌های بخش دفاعی ایران تولید داخلی بوده و در حال حاضر ۹۰ درصد آن تولید داخلی است و مازاد بر این در حدود ۵ میلیارد دلار در سال هم صادرات دارد، که می‌تواند الگوی مناسبی برای همه بخش‌های اقتصادی کشور باشد.

۱۱- سهم و نقش بانک در گردش پول ۲۵ درصد بوده و امروز به حدود ۹۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

۱۲- سرانه برخورداری جامعه ایرانی از خدمات بانک نسبت به پیش از انقلاب اسلامی، تقریباً ۲۰ برابر شده است که شاخصی از کیفیت اقتصادی است.

۱۳- از نظر سرانه دستگاه‌های خودپرداز بانکی رتبه ۲۳ جهان را داراست که از بسیاری از کشور‌های اروپایی بالاتر است.

۱۴- در حوزه دیپلماسی اقتصادی، ایران به عنوان عضو موثر و تعیین کننده در مجامع بین المللی NAM، OPEC، ECO و D۸ و عضو ناظر در پیمان شانگ‌های حضور داشته و ظرفیت قابل توجهی را در توسعه متقابل اقتصاد‌های ملی در قالب این سازمان‌ها دارد.

 

محور دوم : دستاورد‌های انقلاب در حوزه استقلال و استحکام اقتصادی

 

۱- قبل از انقلاب با کمتر از نیمی از جمعیت فعلی، ۴ برابر میزان فعلی نفت خام فروخته می‌شد. یعنی باید سهم هر ایرانی از فروش نفت، ۱۲ برابر امروز می‌شد. قبل از انقلاب، کشوری به شدت عقب مانده، با اکثریت بی سواد و پزشک وارداتی و کشاورزی در آستانه اضمحلال و… داشتیم؛ به این دلیل که اکثریت درآمد نفتی براساس اراده آمریکا هزینه می‌شد. امروز در پرتو انقلاب اسلامی، با یک دوازدهم سرانه فروش نفت خام نسبت به قبل از انقلاب به یک کشور به سرعت در حال پیشرفت در تراز بالای جهانی تبدیل شده ایم، چرا که امروز به واسطه استقلال، برنامه ریزی‌ها براساس منافع و امنیت ملّی ایران انجام می‌شود نه منافع و امنیت ملّی آمریکا.

۲- جایگاه اقتصادی ایران با توجه به انتخاب گزینه مقاومت در برابر نظام سرمایه داری جهانی، از جایگاه کشور‌های هم ترازی که گزینه سازش و اتّحاد راهبردی با آمریکا را انتخاب کرده اند؛ نظیر مصر، مکزیک به مراتب بالاتر است.

۳- پیش از انقلاب اسلامی بخش قابل توجهی از منابع اقتصادی و درآمد‌های نفتی ایران به دستور آمریکا صرف سرکوب و کشتار مردم مظلوم ویتنام، کامبوج، اتیوپی، فلسطین و ظفّار عمان می‌شد.

۴- استقلال سیاسی و بومی بودن مدیریت کشور به اقتصاد ایران چنان استحکامی بخشیده که در طول ۴۰ سال در مقابل شدیدترین تکانه‌های تاریخی، همچون جنگ تحمیلی و تحریم‌های فلج کننده، پایدار مانده است.

۵- با وجود آن که حجم تهدیدات نظامی علیه ایران در جهان بی سابقه است، میزان بودجه دفاعی فقط ۳ درصد تولید ناخالص ملّی است.

۶- طی سال‌های بعد از انقلاب از ظرفیت بزرگ اقتصادی ایران برای مقابله با شدیدترین و مستمرترین تحریم‌ها به نحو شایسته‌ای استفاده شده است.

 

محور سوم : رشد سطح برخورداری و رفاه مردم با پیروزی انقلاب اسلامی

 

۱- چهار برابر شدن سرانه درآمد مردم ایران نسبت به قبل از انقلاب از ۳۶۰۰ دلار به ۱۵۰۰۰ دلار با وجود بیش از ۲ برابر شدن جمعیت. یعنی قدرت خرید نسبی مردم ایران با ارتقای چهار برابری نسبت به قبل از انقلاب به رتبه هجدهم جهانی رسیده است.

۲- در ابتدای انقلاب به ازای هر دو خانوار ایرانی یک واحد مسکونی وجود داشت. سرشماری سال ۱۳۹۰ نشان می‌دهد که به ازای هر خانوار ایرانی دقیقاً یک واحد مسکونی وجود دارد، این درحالی‌که است که در طی این سال‌ها جمعیت کشور بیش از دو برابر شده است.

۳- در ابتدای پیروزی انقلاب از شش و نیم میلیون نفر سرپرست خانوار ۲۵ درصد مالک خانه بودند و امروز از ۲۴ میلیون نفر سرپرست خانوار ۷۵ درصد مالک هستند.

۴- ده برابر شدن تنوع کالای مورد استفاده خانوار که از ۵۴ قلم در سال ۱۳۵۷ به ۵۰۰ قلم در سال ۱۳۹۶ رسیده است.

۵- برابر گزارش سازمان خواروبار جهانی (FAO)، سرانه مصرف غذای ایرانیان از ۱۷۰۰ کیلو کالری در سال ۵۷ با رشد حدود ۲ برابری به ۳۱۵۰ کیلو کالری در سال ۹۶ رسیده است

 

محور چهارم : دستاورد‌های اقتصادی کشور در بخش عدالت و توزیع منابع

 

۱- بر اساس گزارش‌های بانک جهانی ضریب جینی از حوالی ۵۰/۰ در سال‌های پیش از انقلاب به زیر ۴۰/۰ در سال‌های پایانی دهه چهارم انقلاب کاهش یافته است. اندازه این شاخص ضمن افت و خیز به صورت کلی کاهش چشمگیری داشته است.

۲- پیش از انقلاب اسلامی درآمد‌های ملّی بین ۳۵ درصد جمعیت تقسیم می‌شد و در جمهوری اسلامی با وجود تورم‌های وارداتی و کاهش ارزش پول ملّی در برابر دلار و سایر اثرات آن، برای ۱۰۰ درصد جمعیت باز توزیع درآمد‌های ملی صورت می‌پذیرد.

۳- پیش از انقلاب توزیع منابع مالی فقط به ۳۰ درصد جمعیت کشور که بطور عمده بخش برخوردار شهرنشین بودند تعلق می‌گرفت.

۴- در رژیم گذشته هیچ گونه کالای یارانه‌ای به ۷۰ درصد مردم که روستا نشین بوده اند، تعلق نمی‌گرفته و امروز این یارانه به صددرصد مردم اعم از روستایی و شهری تعلق می‌گیرد.

۵- پیش از انقلاب اسلامی برای هیچ یک از اقلام وارداتی مثل گوشت، مرغ، برنج، روغن، قند، شکر و میوه به جامعه روستایی کشور یارانه تخصیص نمی‌یافت. اما امروز به روستایی و شهری حتی به دهک‌های برخوردار نیز یارانه مستقیم و غیر مستقیم تخصیص داده می‌شود.

۶- اندازه بازتوزیع و سرانه سلامت در کشور از ۸۰ دلار به ۴۰۰ دلار رسیده و ۵ برابر پیش از انقلاب شده است.

۷- اندازه بازتوزیع درآمد در حوزه آموزش عمومی ابتدایی و متوسطه نسبت به پیش از انقلاب ۱۰ برابر شده است که در نتیجه نرخ باسوادی هم تقریباً دو و نیم برابر شده است.

۸- قانون کار در ایران از حیث تکریم کارگران و رعایت حقوق آنها، در جهان کم نظیر است.

 

محور پنجم : دستاورد‌های انقلاب اسلامی در زمینه تامین نیاز‌های اساسی

 

۱- پیش از انقلاب اسلامی امنیت غذایی ما ۳۰ روز بوده و در حال حاضر به ۳۳۰ روز رسیده است.

 

۲- پیش از انقلاب اسلامی کل تولیدات کشاورزی ما ۱۸.۵ میلیون تن بوده است و مابقی را وارد می‌کرده ایم. در حال حاضر ۱۲۵ میلیون تن است. یعنی بهره برداری از سطح نسبت به قبل از انقلاب ۶.۷ برابر شده است.

 

با تشکر از ستاد مردمی پاسداشت چهل سالگی انقلاب اسلامی و برنامه شنبه های انقلاب

همچنین شاید مطالب زیر مورد پسندتان باشد...

افزودن یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 + سه =